Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Jak skutecznie monitorować i mierzyć sprzedaż

14 listopada 2018

NR 15 (Maj 2018)

Efektywna sprzedaż produktów z gazetek promocyjnych? To możliwe!

0 41

Gazetki promocyjne, reklama telewizyjna oraz sąsiedzi i znajomi to główne źródła, z których konsumenci czerpią informację o promocjach. Ostatnie z dwóch wymienionych istotnie straciły jednak na znaczeniu w ostatnich miesiącach. Coraz więcej konsumentów informacje o promocjach czerpie ze specjalnych aplikacji na smartfony, gazetek promocyjnych kolportowanych do klientów oraz dostępnych na stronach internetowych sklepów.

Fraza „gazetki promocyjne” jest wpisywana przez użytkowników internetu blisko 10 tysięcy razy miesięcznie, a fraza „gazetka promocyjna_nazwa sklepu” sięga nawet 700 tysięcy razy miesięcznie. Dane te pokazują, że jednym z głównych źródeł wiedzy klientów o produktach promocyjnych są właśnie gazetki promocyjne (ilustracja 1). Na stronach internetowych sieci handlowych najlepsze miejsca przeznaczone są na gazetki i zawarte w nich informacje o cenach.

Ciekawostka

Średnio sieci handlowe dystrybuują do klientów ponad 1000 sztuk gazetek na jeden sklep.

Dlaczego sieciom handlowym potrzebne są gazetki promocyjne?

Każda sieć handlowa przede wszystkim chce uchodzić w oczach klientów za taką, która oferuje im najniższe ceny. To głównie od tego motywu zakupowego zależy, czy klient zdecyduje się pójść do sklepu. Produkty, które sklepy reklamują w gazetkach, mają pełnić funkcję małej kuli śniegowej, która toczona po śniegu staje się coraz większa. Wyobraźmy sobie klienta, który zobaczy w gazetce produkt w bardzo niskiej cenie i postanowi udać się po niego do sklepu. Będąc już na terenie obiektu, oprócz tego produktu, klient zauważy wiele innych, których w gazetce nie było i podejmie decyzję o ich zakupie. To właśnie kupione często po wpływem impulsu, niezaplanowane wcześniej produkty, są tą większą kulą śniegową. 

Produkty pokazywane w gazetkach mają bardzo niskie marże i dzięki temu można pokazać ich niską cenę. Aby sklep zrekompensował sobie utratę marży, rotacja tych produktów musi być kilkukrotnie wyższa niż przed promocją i często tak właśnie się dzieje. O tym, jak badać stosunek spadku cen do wzrostu sprzedaży pisałem w „Nowa Sprzedaż” #1(13): 

Jak zwiększać rentowność sklepu, właściwie ustalając ceny: s. 84-88.

Jak badać rentowność promocji gazetkowych?

Średni czas aktualności gazetki to kilka dni handlowych. Każdy detalista wie, że w tym czasie sprzedaż produktów reklamowanych w gazetce wzrośnie kilkukrot...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy