Business Model Canvas w rękach handlowców

Skuteczna sprzedaż

Biznesplan na jednej kartce. Tak mówi się o modelu Canvas, który stanowi obecnie jedną z najbardziej popularnych metod modelowania biznesowego. W rzeczywistości jednak są to różne narzędzia, które powinny być stosowane na różnych etapach. Model biznesowy pomaga zdefiniować podstawowe założenia: przedstawia pomysł na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, bez wskazywania konkretnych terminów działań. Warto go zatem zbudować jeszcze przed stworzeniem biznesplanu. Idealnym narzędziem do jego prezentacji jest Business Model Canvas, który może służyć jako skuteczne narzędzie wsparcia sprzedaży i rozwoju firmy. 

Business Model Canvas ma z założenia zmieścić się na jednej kartce. Pozwala tym samym na szybkie i zwięzłe przedstawienie wszystkich najważniejszych założeń biznesu, a w razie konieczności – wprowadzenie poprawek. Tym właśnie różni się od biznesplanu, którego aktualizacja może niekiedy zająć więcej czasu niż samo jego stworzenie. Schemat modelu biznesowego został opracowany przez Alexandra Osterwaldera w książce Business Model Generation1. Składa się z dziewięciu sekcji (ilustracja 1) obrazujących strukturę działalności firmy. Odnoszą się one do czterech najważniejszych dziedzin każdej firmy: oferty, klienta, infrastruktury oraz zasobów finansowych. 

POLECAMY

Lewa strona kartki odnosi się do firmy i powinny znaleźć się na niej takie informacje jak:

  • rodzaj wykonywanych czynności,
  • kluczowe zasoby firmy,
  • najważniejsi dostawcy,
  • struktura kosztów.

Prawa strona natomiast dotyczy klienta. Zapisujemy tu następujące informacje:

  • kim jest klient,
  • jakiej relacji od nas oczekuje,
  • jakimi kanałami powinniśmy do niego dotrzeć,
  • jak chcemy go monetyzować.

Środek kartki to sekcja wspólna, która łączy firmę z klientem. Tu powinna się znaleźć propozycja wartości, czyli powód, dla którego klient będzie chciał coś od nas kupić. 

Od czego powinieneś zacząć? 

Elementem, od którego należy rozpocząć przygotowywanie modelu biznesowego, jest segmentacja klientów (C...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy