Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż

12 grudnia 2018

NR 18 (Grudzień 2018)

Wygeneruj swoją sprzedaż na Instagramie w siedmiu krokach

0 146

W tym momencie do potencjału sprzedażowego Instagrama nikogo nie trzeba przekonywać, mimo że praktycznie jeszcze rok temu opinie te były zgoła inne. Wszystko zaczęło się zmieniać dzięki stale wprowadzanym przez serwis zmianom. Przede wszystkim dzięki coraz większej liczbie sprzedażowych funkcji w postach czy IG Stories, a także rozwojowi reklam w tym kanale. 

Zdecydowana większość użytkowników Instagrama poszukuje w tym kanale inspiracji oraz treści dla siebie ważnych oraz wartościowych. Aż 60% użytkowników przyznaje, że to właśnie w tym serwisie dowiaduje się o nowych produktach. Przynajmniej jeden profil firmowy dziennie odwiedza 200 mln użytkowników, a aż 80% nich obserwuje przynajmniej jeden profil firmowy. Dodatkowo jedna trzecia najczęściej oglądanych relacji (IG Stories) pochodzi właśnie od firm. W Polsce to czwarty (tuż za Facebookiem, YouTubem i Messengerem) pod kątem liczby użytkowników serwis, a także jeden z najpopularniejszych… komunikatorów! 

W przeciągu ostatniego roku serwis zanotował aż 2-milionowy wzrost użytkowników w naszym kraju: z 4 do 6 mln. Co ciekawe również, Instagram to nie jest tylko kobiecy kanał. Obie płcie korzystają z niego praktycznie w takich samych ilościach: 51% mężczyźni i 49% kobiety. W kontekście wieku mamy tutaj do czynienia głównie z pokoleniem Y i millenialsami (największa liczba użytkowników), czyli osobami w wieku od 15 do 34 lat. A więc tymi dopiero wchodzącymi na rynek zakupowy lub już aktywnie w nim uczestniczącymi. Innymi słowy jest tu grupa docelowa z dużym potencjałem sprzedażowym. Jak więc sprzedać jej swój produkt?

Poznaj siedem kroków do sukcesu. 

1. Optymalizacja profilu

Zacznij od odpowiedniej optymalizacji profilu. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, przełącz się na profil firmowy. Dzięki temu uzyskasz dostęp do statystyk, a także możliwość dodania przycisków do kontaktu czy też przycisków działania. Te ostatnie pozwalają na połączenie profilu na Instagramie z usługami online, co umożliwia szybsze zrealizowanie transakcji bezpośrednio z profilu. 

  • Aby przełączyć się na konto firmowe, przejdź do zakładki „Ustawienia”, a następnie wybierz opcję „Przełącz na profil firmowy”. 
  • Aby dodać przycisk działania, przejdź na swój profil, następnie wybierz „Edytuj profil”  „Opcje kontaktu”  „Dodaj przycisk działania”. 

Dzięki statystykom jesteś w stanie sprawdzić w danym okresie:

  • liczbę działań wykonanych na koncie, 
  • liczbę odwiedzin profilu, 
  • liczbę przejść do witryny, 
  • dni oraz godziny, w których Twoi odbiorcy są aktywni, 
  • zasięg oraz wyświetlenia, 
  • najpopularniejsze lokalizacje, przedział wiekowy oraz płeć Twoich odbiorców. 

Możesz także sprawdzić konkretne statystyki pod każdym z postów – przykład na ilustracji 1 i ilustracji 2.

Kolejny ważny punkt to odpowiednie wypełnienie bio, czyli informacji o Twoim profilu. 

Koniecznie zadbaj o elementy, które przedstawia ramka 1.

2. Skuteczna komunikacja 

Instagram, podobnie jak Facebook, posiada swój algorytm. Niestety, nie na wszystkie czynniki mamy wpływ, a wiele zależy od tego, jak z samego Instagrama korzystają użytkownicy.

Aby posty docierały do użytkowników, ważne jest także regularne i częste postowanie – najlepiej 1 bądź 2 posty dziennie. Zwróć także uwagę na godziny postowania. Po pierwsze, sprawdź w statystykach, kiedy aktywni są Twoi użytkownicy. Po drugie, możesz posłużyć się ogólnymi statystykami, które mówią o tym, że najlepiej postować w poniedziałki i czwartki; tuż po przebudzeniu, około 17 oraz o 2 w nocy. 

Ramka 1. Elementy, o które powinieneś zadbać, budując bio na Instagramie

  1. Krótkie podsumowanie tego, czym zajmuje się Twoja firma. 
  2. Oficjalny hasztag, pod którym mogą oznaczać swoje zdjęcia odbiorcy. 
  3. Informacje o innych profilach społecznościowych, które posiada Twoja firma. 
  4. Link do witryny. 
  5. Odpowiednio wypełnione dane kontaktowe i przyciski działania. 
  6. Nie zapomnij o dodaniu emotikon!

 

Ramka 2. Sześć najważniejszych czynników związanych z algorytmem wyświetlania treści na Instagramie 

  • Interest – Instagram przewiduje, czy dany post spodoba się użytkownikowi na podstawie poprzednich zachowań związanych z podobnymi treściami. 
  • Recency – informuje, kiedy został dodany post. 
  • Relationship – określa, jak blisko użytkownik jest z profilem, który udostępnił dany post.
  • Frequency – podaje, jak często użytkownik otwiera aplikację Instagram. Im rzadziej, tym mniej postów widzi, w tym tylko te najlepsze. 
  • Following – im więcej profili obserwuje użytkownik, tym mniej widzi postów od konkretnego, jednego profilu. 
  • Usage – informuje, ile czasu użytkownik spędza na Instagramie. 

 

Niezwykle ważna jest spójność w dodawanych treściach oraz ich jakość. Wybierz konkretne 2–3 filtry, którymi cały czas będziesz się posługiwał, oraz zadbaj o obróbkę zdjęć w tym samym programie graficznym, na podobnych parametrach. Możesz skorzystać z darmowych aplikacji, takich jak Snapseed czy VSCO. Spójność profilu to także pomysł na niego i zdjęcia robione w podobnym stylu.

Zainspiruj się takimi markami, jak np. Mozz, Pigment czy Lawendowy Bazar. 

Oprócz kwestii wizualnych, ważne jest oczywiście także copy. Staraj się, aby zawsze było powiązane ze zdjęciem, nie bój się używania emotikon, informuj o aktualnych promocjach oraz odsyłaj do linku w bio. Oczywiście nierozerwalnie (Jeszcze! Instagram zapowiedział inny sposób dodawania hasztagów do postu) z tekstem do posta wiążą się odpowiednio dobrane hasztagi. Co prawda Instagram pozwala na dodanie ich aż 30, ale sugerowana średnia liczba to ok. 15. (Uwaga! Nie próbuj hakować Instagrama, dodając hasztagi w komentarzu!). Dodawane hasztagi możesz podzielić na trzy kategorie: indywidualne dla Twojej marki, biznesowe (np. promocja, sprzedaż, sklep) oraz popularne. Pamiętaj o tym, żeby hasztagi zawsze powiązane były z treścią posta oraz tego, co przedstawia zdjęcie. Do znalezienia popularnych hasztagów możesz skorzystać np. z aplikacji Hashtagger. Po wpisaniu konkretnego, kluczowego dla Ciebie hasztaga, aplikacja znajduje podobne, najbardziej popularne, związane z danym słowem. Uważaj również na zbanowane hasztagi – dodając je, możesz zdecydowanie zmniejszyć zasięgi swojego posta. Aby sprawdzić, czy nie dodałeś do wpisu zbanowanego hasztaga, skorzystaj z aplikacji webowej: //bannedhashtags.com/. 

3. Wykorzystuj potęgę Insta Stories! 

Instagram Stories, jak sama nazwa wskazuje, to dobre miejsce do opowiadania historii o Twoich produktach czy usługach.

Dobre Insta Stories powinno: 

  • być po prostu przemyślane i posiadać scenariusz, 
  • być dobrej jakości – możesz skorzystać z zewnętrznych szablonów czy też aplikacji, jak np. Canva albo Unfold, 
  • wbrew pozorom być… minimalistyczne! Na jednym zdjęciu czy filmie (jednym elemencie składowym całej historii) dodaj nie więcej niż dwa elementy, np. #hasztag i ankieta. Więcej elementów rozproszy użytkownika. 

Kluczowy na pokazanym Insta Stories jest ostatni element – Swipe up to see more. Po zrobieniu tego użytkownik przejdzie do podlinkowanej strony www. Uwaga! Niestety, opcja dostępna tylko dla profili powyżej 10 000 produktów. Co zatem zrobić, gdy tylu nie mamy? Odpowiedź na to pytanie w kolejnych punktach. 

Pięć głównych kategorii, do których najczęściej linkują w Stories marki, to: podstrona z konkretnym produktem, inne platformy społecznościowe, wpisy na blogu, strony kampanijne/landing page oraz aplikacje.

Ramka 3. Co musisz zrobić, by móc tagować produkty? 

  1. Posiadać profil firmowy. 
  2. Połączyć swój profil na Instagramie z profilem na Face...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy