Kilkanaście rodzajów postów i formatów reklamowych. Cele publikacji reklamy? Również różne. Każda z możliwości sprawdza się lepiej lub gorzej w zależności od obranego przez nas założenia. Do tego dochodzą takie czynniki techniczne, jak umiejscowienie reklamy czy urządzenie, na jakim jest wyświetlana. Dużo zmiennych, do których trzeba stworzyć wręcz idealną kreację, aby reklama przyniosła oczekiwane efekty. Jak zatem skutecznie dobierać zdjęcia, tworzyć grafiki i pisać teksty, by… sprzedać?
Niezależnie od tego, jak dobrze skonstruujesz swoją kampanię i zestaw reklam – wszystko może popsuć jedna grafika. To ona jest punktem styku z odbiorcą i decyduje o tym, czy Twoja reklama przyciągnie do Ciebie klientów. Masz niecałe 2 sekundy, aby przykuć wzrok użytkownika do stworzonej przez siebie treści (na telefonie jeszcze mniej) – tyle bowiem zajmuje mu przescrollowanie newsweedu. Dodajmy do tego, że statystyczna osoba przegląda dziennie prawie 100 metrów contentu (!), a my, Polacy, jesteśmy ślepi na banery i uwielbiamy programy do blokowania reklam. Co z tego wynika? Kreacja marketingowa jest absolutnie kluczowa, a nawet najważniejsza w procesie kampanii i sprzedaży internetowej.
POLECAMY
Oprócz „ślepoty banerowej” musisz pogodzić się z jeszcze jedną rzeczą – jeden użytkownik = jedna akcja. Co to oznacza? Że odbiorca Twojej reklamy z reguły nie wykona dwóch rzeczy na raz. Przechodząc na stronę, raczej nie zostawi komentarza. Nie licz też na to, że oglądając album, będzie skłonny jeszcze do zakupu w Twojej witrynie. W związku z tym powinieneś mieć jasno określony cel i jednoznacznie stworzyć reklamę, która nakierowuje użytkownika na to, jaką akcję ma wykonać. Kupić. W związku z tym niezwykle ważny jest typ posta, który wybierzesz. Możemy je podzielić na te, które wywołują akcję na Facebooku (komentarz, udostępnienie, polubienie, powiększenie zdjęcia) lub przekierowują użytkownika poza Facebooka (czyli kliknięcie w link). Przyjrzyjcie się tabeli 1, by poznać wszystkie wady i zalety poszczególnych rozwiązań.
Wybrałeś cel, wybrałeś odpowiedni format, pora na dwa kolejne niezwykle ważne elementy: copy i grafika.
Tekst/copy
Nie musisz być poetą, humanistą ani językoznawcą, żeby tworzyć dobre teksty do reklam. Wystarczy, że będziesz pilnował kilku podstawowych wytycznych. Pamiętaj o tym, aby Twój przekaz był dopasowany do grupy docelowej. Inaczej będziesz pisał do biznesmena, inaczej do 15-latka, jeszcze inaczej do matek. Świetnie, jeżeli swój komunikat spersonalizujesz, a odbiorca będzie miał wrażenie, że piszesz właśnie do niego! Nie masz pewności, co zadziała? Testuj swoje komunikaty!
TABELA 1. Wady i zalety poszczególnych rodzajów postów na Facebooku
Typ posta | Zaleta | Wada | Warto pamiętać |
Dobrze kierujące na stronę www naszego produktu/usługi | |||
Link (miniatura linku) |
Bardzo dobrze przekierowuje na Twoją stronę www | Nie generuje widocznego zaangażowania |
Reklama ma być reklamą. Tutaj przekaz ma być jasny i prosty. Dobre copy, dedykowana grafika, przemyślany nagłówek i CTA (call to action) to podstawa! |
Karuzela | Bardzo dobrze kieruje na stronę www. Idealna do pokazania kilku produktów czy kategorii | Jeżeli nie będzie ciekawie skonstruowana, użytkownik zobaczy tylko pierwszy, góra drugi produkt | Staraj się opowiedzieć historię przez tego typu kreację. Niech użytkownika ma powód do przewijania reklamy |
Wywołujące interakcję na Facebooku – zainteresowanie produktem/ofertą | |||
Grafika/zdjęcie/zwykły post |
Najbardziej uniwersalny format. Jeden z najbardziej angażujących | Niezbyt dobrze kieruje na stronę www | Promując ten typ wpisu na mobile, warto stworzyć długi post, który podczas przeglądania zajmie cały ekran telefonu. Pamiętaj o krótkim, przyciągającym uwagę tekście na grafice |
Album | Dobry do pokazania relacji z jakiegoś wydarzenia albo zaprezentowania nowej kolekcji | Bardzo słabe przejście na www, niskie zaangażowanie – ludzie przeglądają album | Warto zrobić dedykowaną okładkę albumu. Pierwsze 3-4 zdjęcia są najważniejsze |
GIF | Kreatywny, przyciąga uwagę | Tak jak w filmach, ludzie raczej oglądają – nie wykonują innych akcji | Spróbuj stworzyć cinemagraphy (tylko jeden ruszający się element na zdjęciu) |
Film | Bardzo tani zasięg i aktywności odbiorców | Słabo angażuje i przekierowuje na www | Koniecznie dodaj napisy! Ludzie najczęściej oglądają filmy bez dźwięku |
Kanwa |
Ministrona internetowa. Można wiele przekazać |
Tylko na mobile. Angażująca podczas tworzenia | Przemyśl jej koncepcję, zaplanuj całość, zanim zaczniesz tworzyć |
Formularz leadowy | Idealny do zbierania kontaktów i danych o użytkowniku | Wysoki koszt reklamy | Pamiętaj o „marchewce” dla użytkownika. Zasygnalizuj korzyści z pozostawienia danych |
Pisz prostym językiem, skoncentruj się na meritum. Nie używaj skomplikowanych zwrotów, w których użytkownik musi się domyślać, co autor miał na myśli. Zamiast „podziel się z innymi” napisz „udostępnij”, a zamiast „zapoznaj się z naszą ofertą” napisz „kliknij i przejdź na naszą stronę www”. Nie zapominaj o emotikonach, które świetnie sprawdzają się w komunikacie do każdej grupy docelowej, wystarczy, że wybierzesz te odpowiednie. Przyciągają wzrok i wskazują na to, co w reklamie jest najważniejsze. Pamiętaj, że emotikony możesz dodawać także w nagłówkach!
Jest także seria „magicznych” słów, które są w stanie zwiększyć sprzedaż. Najprościej możemy pogrupować je w następujący sposób:
- „Promocja, wyprzedaż, rabat” – czyli wszystkie powiązane z cenami Twoich produktów.
- „Nowość” i pokrewne.
- „Zostało tylko 15 biletów!”, „Promocja ważna tylko do końca dnia!” – presja czasu.
- „Rabat tylko dla naszych fanów” – ekskluzywność.
- „Już ponad 3000 osób kupiło naszą książkę” – społeczny dowód słuszności, bestseller.
Oprócz tego niezwykle ważne jest wskazanie prostego, oczywistego, bardzo jasnego CTA (call to action): kup teraz, zarejestruj się, skorzystaj z oferty, wejdź na stronę. Warto przetestować CTA pisane w pierwszej osobie: kupuję, rejestruję się itd. Pamiętaj także o ilości tekstu w reklamie (opis) oraz na grafice! Dobrze, jeżeli tekstu będzie tyle, aby nie pojawił się przycisk „Zobacz więcej”. (Niepotrzebnie zapłacisz w przypadku celu aktywność za rozwinięcie tekstu). Jeżeli chodzi o grafikę, to idealnie jeżeli tekstu będzie mniej niż 20%. Im większa ilość tekstu, tym mniejszy zasięg reklamy, a ostatecznie reklama może zostać niezaakceptowana. Ilość tekstu na swojej grafice sprawdzisz tutaj: //www.facebook.com/ads/tools/text_overlay.
Ostatnia rada – najważniejsze rzeczy przekazuj na początku! Czyli od szczegółu do ogółu. Teksty czytamy jak literę „F”, dlatego dając np. link do swojej strony albo najważniejsze info...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!