Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Jak efektywnie domykać sprzedaż

18 listopada 2018

NR 16 (Lipiec 2018)

Poznaj tajniki sprzedaży na Facebooku

0 145

Kilkanaście rodzajów postów i formatów reklamowych. Cele publikacji reklamy? Również różne. Każda z możliwości sprawdza się lepiej lub gorzej w zależności od obranego przez nas założenia. Do tego dochodzą takie czynniki techniczne, jak umiejscowienie reklamy czy urządzenie, na jakim jest wyświetlana. Dużo zmiennych, do których trzeba stworzyć wręcz idealną kreację, aby reklama przyniosła oczekiwane efekty. Jak zatem skutecznie dobierać zdjęcia, tworzyć grafiki i pisać teksty, by… sprzedać? 

Niezależnie od tego, jak dobrze skonstruujesz swoją kampanię i zestaw reklam – wszystko może popsuć jedna grafika. To ona jest punktem styku z odbiorcą i decyduje o tym, czy Twoja reklama przyciągnie do Ciebie klientów. Masz niecałe 2 sekundy, aby przykuć wzrok użytkownika do stworzonej przez siebie treści (na telefonie jeszcze mniej) – tyle bowiem zajmuje mu przescrollowanie newsweedu. Dodajmy do tego, że statystyczna osoba przegląda dziennie prawie 100 metrów contentu (!), a my, Polacy, jesteśmy ślepi na banery i uwielbiamy programy do blokowania reklam. Co z tego wynika? Kreacja marketingowa jest absolutnie kluczowa, a nawet najważniejsza w procesie kampanii i sprzedaży internetowej.

Oprócz „ślepoty banerowej” musisz pogodzić się z jeszcze jedną rzeczą – jeden użytkownik = jedna akcja. Co to oznacza? Że odbiorca Twojej reklamy z reguły nie wykona dwóch rzeczy na raz. Przechodząc na stronę, raczej nie zostawi komentarza. Nie licz też na to, że oglądając album, będzie skłonny jeszcze do zakupu w Twojej witrynie. W związku z tym powinieneś mieć jasno określony cel i jednoznacznie stworzyć reklamę, która nakierowuje użytkownika na to, jaką akcję ma wykonać. Kupić. W związku z tym niezwykle ważny jest typ posta, który wybierzesz. Możemy je podzielić na te, które wywołują akcję na Facebooku (komentarz, udostępnienie, polubienie, powiększenie zdjęcia) lub przekierowują użytkownika poza Facebooka (czyli kliknięcie w link). Przyjrzyjcie się tabeli 1, by poznać wszystkie wady i zalety poszczególnych rozwiązań. 

Wybrałeś cel, wybrałeś odpowiedni format, pora na dwa kolejne niezwykle ważne elementy: copy i grafika. 

Tekst/copy

Nie musisz być poetą, humanistą ani językoznawcą, żeby tworzyć dobre teksty do reklam. Wystarczy, że będziesz pilnował kilku podstawowych wytycznych. Pamiętaj o tym, aby Twój przekaz był dopasowany do grupy docelowej. Inaczej będziesz pisał do biznesmena, inaczej do 15-latka, jeszcze inaczej do matek. Świetnie, jeżeli swój komunikat spersonalizujesz, a odbiorca będzie miał wrażenie, że piszesz właśnie do niego! Nie masz pewności, co zadziała? Testuj swoje komunikaty! 

TABELA 1. Wady i zalety poszczególnych rodzajów postów na Facebooku

Typ posta Zaleta Wada Warto pamiętać
Dobrze kierujące na stronę www naszego produktu/usługi
Link 
(miniatura linku)
Bardzo dobrze przekierowuje na Twoją stronę www Nie generuje widocznego zaangażowania 

Reklama ma być reklamą.

Tutaj przekaz ma być jasny i prosty. Dobre copy, dedykowana grafika, przemyślany nagłówek i CTA (call to action) to podstawa!

Karuzela Bardzo dobrze kieruje na stronę www. Idealna do pokazania kilku produktów czy kategorii  Jeżeli nie będzie ciekawie skonstruowana, użytkownik zobaczy tylko pierwszy, góra drugi produkt  Staraj się opowiedzieć historię przez tego typu kreację. Niech użytkownika ma powód do przewijania reklamy 
Wywołujące interakcję na Facebooku – zainteresowanie produktem/ofertą
Grafika/zdjęcie/zwykły post





 
Najbardziej uniwersalny format. Jeden z najbardziej angażujących  Niezbyt dobrze kieruje na stronę www  Promując ten typ wpisu na mobile, warto stworzyć długi post, który podczas przeglądania zajmie cały ekran telefonu. Pamiętaj o krótkim, przyciągającym uwagę tekście na grafice 
Album Dobry do pokazania relacji z jakiegoś wydarzenia albo zaprezentowania nowej kolekcji  Bardzo słabe przejście na www, niskie zaangażowanie – ludzie przeglądają album  Warto zrobić dedykowaną okładkę albumu. Pierwsze 3-4 zdjęcia są najważniejsze
GIF Kreatywny, przyciąga uwagę  Tak jak w filmach, ludzie raczej oglądają – nie wykonują innych akcji  Spróbuj stworzyć cinemagraphy (tylko jeden ruszający się element na zdjęciu)
Film Bardzo tani zasięg i aktywności odbiorców Słabo angażuje i przekierowuje na www Koniecznie dodaj napisy! Ludzie najczęściej oglądają filmy bez dźwięku 
Kanwa

Ministrona internetowa.

Można wiele przekazać 

Tylko na mobile. Angażująca podczas tworzenia  Przemyśl jej koncepcję, zaplanuj całość, zanim zaczniesz tworzyć 
Formularz leadowy Idealny do zbierania kontaktów i danych o użytkowniku  Wysoki koszt reklamy Pamiętaj o „marchewce” dla użytkownika. Zasygnalizuj korzyści z pozostawienia danych 

 

Pisz prostym językiem, skoncentruj się na meritum. Nie używaj skomplikowanych zwrotów, w których użytkownik musi się domyślać, co autor miał na myśli. Zamiast „podziel się z innymi” napisz „udostępnij”, a zamiast „zapoznaj się z naszą ofertą” napisz „kliknij i przejdź na naszą stronę www”. Nie zapominaj o emotikonach, które świetnie sprawdzają się w komunikacie do każdej grupy docelowej, wystarczy, że wybierzesz te odpowiednie. Przyciągają wzrok i wskazują na to, co w reklamie jest najważniejsze. Pamiętaj, że emotikony możesz dodawać także w nagłówkach! 

Jest także seria „magicznych” słów, które są w stanie zwiększyć sprzedaż. Najprościej możemy pogrupować je w następujący sposób: 

  • „Promocja, wyprzedaż, rabat” – czyli wszystkie powiązane z cenami Twoich produktów. 
  • „Nowość” i pokrewne. 
  • „Zostało tylko 15 biletów!”, „Promocja ważna tylko do końca dnia!” – presja czasu. 
  • „Rabat tylko dla naszych fanów” – ekskluzywność. 
  • „Już ponad 3000 osób kupiło naszą książkę” – społeczny dowód słuszności, bestseller. 

Oprócz tego niezwykle ważne jest wskazanie prostego, oczywistego, bardzo jasnego CTA (call to act...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy