Poznaj praktyczne podejście do analityki sprzedażowej

Temat numeru Jak skutecznie monitorować i mierzyć sprzedaż

Pracując z klientem, widzę, że tam, gdzie zaczyna się analityka, kończą się poglądy. Chciałbym skierować mój artykuł do zarządzających sprzedażą, którzy chcą uwolnić się od szefów „mających swoje zdanie” i są zmęczeni wymówkami marketingowców. Bardzo często mówią oni: „Przecież dostaliście leady, więc czemu nie sprzedajecie?”. Jeśli jednak nie macie w firmie szefów z negatywnymi opiniami albo marketingowców z wymówkami, nie przewracajcie strony – wciąż możecie użyć wiedzy z tego artykułu do tradycyjnego zwiększenia przychodów i zysków wypracowywanych przez Wasze zespoły.

Przyjmijmy, że dysponujecie tylko niezbędnymi metrykami do prowadzenia działalności. Z doświadczenia wiem, że nawet klienci, którzy źle oceniają swoje zdolności analityczne, mają dane na temat przynajmniej kilku rzeczy. Są to m.in.:

POLECAMY

  1. Łączne przychody w danym miesiącu/kwartale/roku.
  2. Łączna liczba transakcji oraz faktur wraz z kwotami.
  3. Dane dotyczące płatności (czy wpływają, czy w terminie, jak długie są opóźnienia w przypadku ich występowania).

Czasami klienci muszą te dane uzyskać od księgowych czy administracji. Informacje te mierzone są w podziale na poszczególnych handlowców i jeśli jest ich więcej – również w podziale na zespoły. Wiedza ta jest wyjątkowo istotna – pozwala nam na wypłacanie prowizji handlowcom i menedżerom sprzedaży oraz prowadzenie finansów firm od strony sprzedażowej. Nie wystarczy ona jednak do zarządzania sprzedażą ani do przełożenia na sprzedaż działalności zespołów marketingowych. W swoim artykule skupię się jednak tylko na metrykach dotyczących sprzedaży i nowego biznesu. Pominę zaś metryki dotyczące obsługi posprzedażowej czy marketingowej.

Kto nie powinien mierzyć niczego więcej?

Wbrew pozorom je...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy