Zdobądź od swojego klienta cztery zobowiązania i domknij sprzedaż

Temat numeru Jak efektywnie domykać sprzedaż

Przypominasz sobie swoją ostatnią wizytę w naprawdę fantastycznej restauracji? Był to zapewne długo wyczekiwany moment, a zdobycie rezerwacji nie było łatwe. Siedzisz już na swoim miejscu i nie możesz się doczekać, by skosztować tych wspaniałych dań. Co robisz, gdy w oddali widzisz kelnera? Czekasz, aż zapyta, co chcesz zamówić, czy z daleka zaczynasz opowiadać o swoich potrzebach? Prawdopodobnie poczekasz, aż podejdzie, ponieważ dopiero wtedy wiesz, że jest w pełni gotowy Cię obsłużyć. Tak samo jest w procesie sprzedaży. To handlowiec, a nie klient mówi o gotowości do zawarcia transakcji.

Wielu handlowców nieustannie przekonuje klientów do swoich produktów i usług, wierząc, że jeżeli klient będzie z nich zadowolony, to sam zdecyduje się na zakup. Niestety, w większości przypadków tak się nie dzieje i klienci czekają, aż sami wyjdziemy do nich z inicjatywą. Sprzedaż jest złożonym procesem, gdzie każda ze stron ma swoje interesy, ale pamiętajmy również o wszystkich rzeczach, które rozpraszają klienta w czasie cyklu zakupowego. Z tego powodu kluczowe jest, aby to handlowiec kontrolował cały proces i płynnie przeprowadzał przez niego klienta aż do momentu podjęcia finalnej decyzji o współpracy. Aby tak się stało, należy uzyskiwać od klienta zobowiązania na każdym z etapów procesu sprzedażowego. Jest tak, ponieważ zamykanie sprzedaży to nie jedno magiczne zdanie, które sprawi, że klient zawrze z nami umowę.

POLECAMY

Zamykanie sprzedaży to suma małych zobowiązań (ramka 1), które zakończą się podpisem na umowie.  

Zobowiązanie do poświęcenia czasu

Ramka 1. W procesie sprzedażowym można wyróżnić cztery główne zobowiązania, jakie musimy zdobyć od klienta. Są to:

  1. Zobowiązanie do poświęcenia czasu – kiedy oczekujesz od klienta, aby Ci go poświęcił, musisz mu zaoferować coś, co będzie miało przynajmniej tak samo dużą wartość co czas i co pozwoli mu osiągać lepsze rezultaty jego pracy.
  2. Zobowiązanie do poszukiwania rozwiązania – aby klient chciał szukać nowych rozwiąz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy