Ocena danej rzeczy w zależności od otoczenia jest zjawiskiem, które nie występuje tylko w biznesie, lecz w każdej dziedzinie życia.
POLECAMY
Zależność tę zwizualizuje nam poniższy eksperyment graficzny (ramka 1). Porównując poniższe prostokąty, ten na ciemnym tle wydaje się jaśniejszy i optycznie nieco większy od prostokąta na jasnym tle.
Ilustracja 1. Pamiętajmy, że klient przyporządkowuje dany produkt do określonej wartości, którą gotowy jest za niego zapłacić
Do podobnych wniosków prowadzi eksperyment Ebbinghausa. Złudzenie polega na tym, że pozorna wielkość postrzeganego obiektu zależy od otoczenia, w którym występuje. Kółko z lewej strony w otoczeniu kółek większych wydaje się mniejsze niż środkowe kółko po prawej, otoczone mniejszymi kółeczkami. W rzeczywistości oba są identycznej wielkości, choć mózg podpowiada nam co innego.