Ocena danej rzeczy w zależności od otoczenia jest zjawiskiem, które nie występuje tylko w biznesie, lecz w każdej dziedzinie życia.
POLECAMY
Zależność tę zwizualizuje nam poniższy eksperyment graficzny (ramka 1). Porównując poniższe prostokąty, ten na ciemnym tle wydaje się jaśniejszy i optycznie nieco większy od prostokąta na jasnym tle.
Ilustracja 1. Pamiętajmy, że klient przyporządkowuje dany produkt do określonej wartości, którą gotowy jest za niego zapłacić
![]()
Do podobnych wniosków prowadzi eksperyment Ebbinghausa. Złudzenie polega na tym, że pozorna wielkość postrzeganego obiektu zależy od otoczenia, w którym występuje. Kółko z lewej strony w otoczeniu kółek większych wydaje się mniejsze niż środkowe kółko po prawej, otoczone mniejszymi kółeczkami. W rzeczywistości oba są identycznej wielkości, choć mózg podpowiada nam co innego.