Wiesz, ile wart jest Twój produkt? Wpływ kontekstu cenowego na decyzje zakupowe konsumentów

Skuteczna sprzedaż Otwarty dostęp

Ceny produktów nigdy nie mają charakteru absolutnego. Są wynikiem porównania z innymi cenami i produktami. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że w różnych sytuacjach będziemy gotowi zapłacić za ten sam produkt raz mniej, a raz więcej. Wynika to w dużej mierze z wpływu bodźców marketingowych, którymi jesteśmy otoczeni w danej sytuacji zakupowej.

Ocena danej rzeczy w zależności od otoczenia jest zjawiskiem, które nie występuje tylko w biznesie, lecz w każdej dziedzinie życia.

POLECAMY

Zależność tę zwizualizuje nam poniższy eksperyment graficzny (ramka 1). Porównując poniższe prostokąty, ten na ciemnym tle wydaje się jaśniejszy i optycznie nieco większy od prostokąta na jasnym tle.

Ilustracja 1. Pamiętajmy, że klient przyporządkowuje dany produkt do określonej wartości, którą gotowy jest za niego zapłacić

 

Do podobnych wniosków prowadzi eksperyment Ebbinghausa. Złudzenie polega na tym, że pozorna wielkość postrzeganego obiektu zależy od otoczenia, w którym występuje. Kółko z lewej strony w otoczeniu kółek większych wydaje się mniejsze niż środkowe kółko po prawej, otoczone mniejszymi kółeczkami. W rzeczywistości oba są identycznej wielkości, choć mózg podpowiada nam co innego.  

Mentalna klasyfikacja wa

...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy