Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż , Facebook

19 listopada 2018

NR 17 (Wrzesień 2018)

Targetowanie sprzedaży na Facebooku – zastosuj pięć kroków i rób to lepiej!

0 155

Kilka godzin spędzonych nad stworzeniem idealnej kreacji reklamowej, a Twoja kampania nadal nie przynosi takich rezultatów, jak powinna? Koszty aktywności wobec postu albo przejścia na stronę nie są satysfakcjonujące? Najprawdopodobniej źle dobrałeś grupę docelową. A nie jest to rzecz prosta – Facebook daje nam setki możliwości i trudno się wśród nich wszystkich odnaleźć. Najczęściej koncentrujemy się głównie na zainteresowaniach, które są jedynie szczytem góry lodowej tego, jak możemy targetować reklamę na Facebooku. Na dobry początek poznaj pięć kroków, które pozwolą Ci zrobić to lepiej!

1. Poznaj swoją grupę docelową

Zacznij od stworzenia persony swojego idealnego klienta. Ile ma lat? Jak żyje? Czym się interesuje? Jak korzysta z Facebooka i internetu? W zadaniu odpowiednich pytań pomogą Ci aplikacje internetowe do tworzenia person, jak np. Xtensio, Make My Persona od Hubpost czy makemypersona.com.  

Wykorzystaj dane, które już masz! Odwiedź własny fanpage i sprawdź w statystykach, jak wygląda rozkład osób, które lubią Twój fanpage czy reagują na Twoje posty. Dowiesz się tam, jakiej są płci, ile mają lat oraz z jakich miejscowości pochodzą i w jakim języku korzystają z Facebooka. 

Sprawdź, jak na Facebooku zachowuje się Twoja grupa docelowa. Pomoże Ci w tym narzędzie Audience Insights (Statystyki grup odbiorców). Znajdziesz je w Managerze Biznesowym/Managerze Reklam Facebooka. Możesz tam sprawdzić: 

  1. Wielkość określonej grupy. 
  2. Rozkład procentowy płci i wieku danej grupy.
  3. Status związku i poziom wykształcenia. 
  4. Zainteresowania określonej grupy w 44 kategoriach. 
  5. Strony na Facebooku, które są najbardziej powiązane z daną grupą. 
  6. Miasta, które zamieszkuje określona grupa. 
  7. Aktywność danej grupy na Facebooku. 
  8. Typy urządzeń, z których korzysta dana grupa. 

Śledź swoją konkurencję. Wystarczy, że wyświetli Ci się jej dowolna reklama w newsfeedzie, a będziesz mógł sprawdzić, jak dana treść była targetowana. (Wykorzystaj wtyczkę do przeglądarki Turbo Ad Finder, aby w Twoim newsfeedzie wyświetlały się tylko reklamy). Obok każdego postu po prawej stronie znajduje się menu rozwijalne w postaci trzech kropek – kliknij w nie, a następnie wybierz opcję „Dlaczego to widzę”. 

2. Wykorzystaj i poznaj standardowe opcje targetowania reklam

Geolokalizacja, wiek oraz płeć to najbardziej podstawowe opcje targetowania reklamy. Warto pamiętać tutaj o tym, aby nie wybierać całego zakresu wiekowego, czyli 18–65+, a raczej kierować się logiką i wcześniej zgromadzonymi danymi. Lepiej również rozgraniczać reklamę na kobiety i mężczyzn. Lokalizację też możemy podzielić na cztery rodzaje odbiorców, o czym mało kto wie i pamięta.

Dane demograficzne to kopalnia wiedzy o użytkownikach Facebooka, która pozwala na bardzo precyzyjne targetowanie reklam. Tak precyzyjne, że często kontrowersyjne prawnie. Opcje targetowania, które były dziś dostępne – jutro mogą już nie istnieć. Wybrane z nich znajdziesz w tabeli 1. 

Zachowania to narzędzie szczególnie przydatne dla firm usługowych i technologicznych, ze względu na oferowane opcje. Pozwala również na dotarcie do osób zamożnych (potencjalnie to np. te, które posiadają sprzęt z systemem iOS). Dostępne opcje znajdziesz w tabeli 2. 

Zainteresowania to najbardziej rozległa opcja targetowania reklam na Facebooku, gdzie praktycznie ogranicza Cię tylko wyobraźnia. To nie tylko informacje pozyskane przez FB na podstawie polubienia fanpage’y przez daną osobę, ale również jej zachowanie na Facebooku, lajkowane i komentowane przez nią treści, kliknięcia w linki czy czytane artykuły. Warto nie tylko umiejętnie je dobierać, ale i znajdować. Możesz próbować wpisywać dane zainteresowania litera po literze i sprawdzać, co podpowiada Facebook, szukać ich po angielsku lub w innych językach, spróbować targetować po konkurencji (często duże firmy znajdują się w zainteresowaniach) czy skorzystać z Audience Insights. Przechodź od ogółu do szczegółu. Zakupy i moda to dość rozległa grupa odbiorców, ale pierścionek czy konkretny kamień szlachetny lub model torebki to już nisza, do której możesz precyzyjnie trafić. Wszystkie wymienionej wyżej opcje znajdziesz w „Szczegółowych opcjach targetowania” Facebooka – 
dość niepozornie wyglądającym i małym „okienku”. 

TABELA 1. Dane demograficzne na Facebooku

Status związku Możemy wybrać, jaką płcią interesują się dane osoby (przydatne dla środowiska LGBT), a także aktualny status związku, 
np. singiel, wdowiec, w separacji, w otwartym związku, w związku małżeńskim. Łącznie do dyspozycji mamy 12 opcji
Edukacja

Poziom edukacji, jaki ukończył dany użytkownik – tutaj do dyspozycji Facebook daje nam 11 opcji, m.in.: uczy się w szkole średniej, ukończył szkołę średnią, student, absolwent czy profesor. 

Możemy także wybrać:

  • Konkretną dziedzinę studiowaną przez użytkowników
  • Konkretną szkołę (np. studenci AGH) 
  • Liczbę lat po ukończeniu studiów 
Praca Facebook udostępnia nam cztery możliwości: 
  • Wybór pracodawcy
  • Stanowisko zawodowe
  • Branża (do wyboru 14)
  • Typ biura
Generacja
  • Baby boomers
  • Generacja X
  • Millenialsi
Rodzice Do wyboru mamy dwie opcje: 
  • Długość czasu bycia rodzicem (nowi rodzice, rodzice dzieci do 3 miesięcy, rodzice nastolatków itd.)
  • Typ matki (niedostępne jeszcze w Polsce): „z wielkiego miasta”, pozostająca w domu, mama fit itd. 
Wydarzenia w życiu
  • Rocznica w ciągu 30 dni 
  • Z daleka od rodziny
  • Z daleka od miasta rodzinnego
  • Długodystansowy związek 
  • Nowa praca
  • Nowa związek
  • Niedawno zaręczeni (3, 6 miesięcy, 1 rok)
  • Niedawno poślubieni
  • Niedawno się przeprowadzili
  • Nadchodzące urodziny
  • Przyjaciel osoby, która… „do wyboru jedna z wyżej wymienionych opcji”

 

TABELA 2. Zachowania, po których możesz targetować odbiorców na Facebooku 

Zachowania (Niektóre zachowania są dostępne tylko w USA)
Kupujący pojazdy Motocykle, samochody, właściciele itd. 
Business to business Wielkość przedsiębiorstwa czy rodzaj przemysłu
Dobrowolne darowizny Wszyscy, zdrowie, polityka, zwierzęta itd. 
Aktywność cyfrowa Kilkanaście opcji, w tym: administratorzy stron na FB, gracze konsolowi, główna domena e-maila, organizatorzy wydarzeń czy osoby dodające zdjęcia
Ekspaci Z różnych krajów oraz bliscy znajomi ekspatów
Klasyfikacja konsumentów Tylko Indie
Podróże
  • Dojeżdżający do pracy
  • Często podróżujący za granicę
  • Powrót z wycieczki 2 tygodnie temu
  • Powrót z wycieczki tydzień temu
  • Wszystkie często podróżujące osoby
Przynależność wielokulturowa Np. Afroamerykanie czy Latynosi
Rocznica Rocznica za 61–90 dni
Użytkownik urządzenia przenośnego Do wyboru wszystkie poszczególny typu urządzeń przenośnych
Wydarzenia i okazje sezonowe Sezon jesienny futbolu amerykańskiego czy mistrzostwa świata...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy