Marketer i sprzedawca – para idealna?

Temat numeru Nowoczesny marketing w służbie sprzedaży

Sprzedaż i marketing zmieniają swoje oblicza w kontekście wyzwań, jakie stawia przed nami świat internetu 2.0. Obie profesje stają się sobie coraz bliższe, a w przyszłości granice między nimi mogą ulec zatarciu. Proces sprzedaży będzie zautomatyzowany, a klienci tak wyedukowani, że rola sprzedawcy może stać się zbędna. 

W wielu firmach można zauważyć cichą lub otwartą walkę o to, kto jest ważniejszy i dzięki czyim działaniom sprzedaż w ogóle jest możliwa. Marketingowcy starają się dostarczyć narzędzia do zwiększania sprzedaży, czego handlowcy nie doceniają. Według nich to, co otrzymują, dalekie jest od tego, jakie potrzeby mają klienci. Uważają, że marketing za mało wchodzi w bezpośrednią interakcję z klientem i dlatego go nie rozumie. Spór przypomina ten o wyższość teorii nad praktyką i na odwrót. 

POLECAMY

Jeden szef marketingu i sprzedaży?

Moim zdaniem działy sprzedaży i marketingu powinny mieć jednego szefa, który by dbał o te dwa ważne dla każdej organizacji filary. Jego rola, oprócz realizacji strategii firmy, polegać powinna na utrzymywaniu między nimi twórczego napięcia oraz inspirowaniu ich, moderowaniu ich dyskusji i prowadzeniu mediacji, kiedy to niezbędne. Koniecznością – a i wyzwaniem – w przypadku takiego przełożonego byłoby posiadanie bardzo szerokiej wiedzy i o marketingu, i o sprzedaży. 

Główne przyczyny konfliktów między działami marketingu a sprzedaży:

  • brak komunikacji i wzajemnej informacji zwrotnej,
  • rywalizacja zamiast współpracy,
  • brak wspólnej perspektywy,
  • stereotypowe postrzeganie rzeczywistości,
  • niechęć do nowości.

 

Takie rozwiązanie wydaje się logiczne, biorąc pod uwagę to, że nowe narzędzia online i social media (których jest przecież coraz więcej: LinkedIn, Facebook, YouTube, ale i newsletter, blog, wideoblog, webinaria, konferencj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy