Liczy się praktyka! Czas na tomografię Twojej sprzedaży

Temat numeru Jak efektywnie domykać sprzedaż

Edward Strong w książce The psychology of selling and advertising  przedstawił sprzedaż jako proces. Zatem jeśli mamy do czynienia z procesem, to występuje tu również ciąg przyczynowo-skutkowy. Właśnie stąd wzięło się analizowanie sprzedaży pod kątem poszczególnych etapów. Powyższa książka zrewolucjonizowała myślenie o sprzedaży, pokazując, że jest to proces wymagający zestawu konkretnych umiejętności, które w zasadzie każdy może opanować. Kiedy zatem mówisz, że nie potrafisz domykać sprzedaży, zastanów się, czy faktycznie przyczyną jest brak znajomości konkretnych technik jej domykania, czy może proces został zaburzony znacznie wcześniej. Każda akcja wywołuje reakcję – może tak jest u Ciebie? 
 

Analizując proces sprzedaży, możemy w nim wyróżnić dziewięć obszarów, które mogą rzutować na brak domkniętej sprzedaży:

POLECAMY

  1. Przygotowanie do pracy z klientem. 
  2. Rozpoczęcie kontaktu telefonicznego i bezpośredniego. 
  3. Badanie potrzeb i oczekiwań klienta. 
  4. Prezentacja oferty językiem korzyści. 
  5. Budowanie zaangażowania klienta. 
  6. Neutralizowanie obiekcji. 
  7. Zamykanie sprzedaży. 
  8. Dosprzedaż. 
  9. Obsługa posprzedażowa. 

Co ciekawe, na efekt domykania sprzedaży ma wpływ pierwsze sześć oraz etap ósmy i dziewiąty. Dlatego też przeanalizujmy każdy z etapów oraz nasze zachowania handlowe, które finalnie decydują o tym, czy klient kupuje, czy też nie. 

Diagnoza 1. – poziom Twojego przygotowania do pracy z klientem  

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez handlowców jest brak codziennego i dokładnego przygotowania się do dnia pracy. Pierwszą i podstawową zasadą jest ustalenie, z kim w danym dniu chcę się spotkać. To oznacza, że handlowiec powinien bardzo dokładnie zaplanować swoją „trasówkę”. 

Jeśli już wie, do kogo ma pojechać, kolejnym krokiem będzie przygotowanie się do tych spotkań. Istotna jest tu analiza historii zakupowej klientów, czyli co kupowali do tej pory, jak wygląda sezonowość zakupów, czym jest podyktowana itd. 

Trzeci element, który decyduje o naszym przygotowaniu do spotkań, to określenie celów, jakie chcę osiągnąć podczas spot...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy