Jedenaście kluczy do efektywnej sprzedaży dodatkowej

Temat numeru Jak efektywnie domykać sprzedaż

Większość firm prowadzi sprzedaż swoich produktów lub usług według zasady: przychód minus koszty równa się zysk. Aktywne stosowanie sprzedaży dodatkowej zakłada wykorzystanie potencjału każdej transakcji.

Firmy podejmujące ten wysiłek zyskują większy zwrot z każdej zainwestowanej złotówki. Jak sprzedawać efektywniej? O tym w niniejszym artykule.

Jakiś czas temu pewna kobieta kupowała w salonie optycznym nowe okulary korekcyjne. Przymierzyła w sklepie co najmniej tuzin oprawek. Sprzedawca dał jej przestrzeń i czas do namysłu, cierpliwie podając kolejne modele. Niezrażony jej niezdecydowaniem przeszedł przez wszystkie kategorie cenowe, fasony, kolory. W końcu pomógł jej wybrać trzy modele, w których wyglądała i czuła się najlepiej. Kiedy podjęła decyzję o kształcie okularów, przeszli do rozmowy o szkłach:

POLECAMY

  • Klientka: – Ile zatem za oprawki ze szkłami?
  • Sprzedawca: – Oprawki kosztują 499 zł, a szkła 99 zł.
  • Klientka milcząc słuchała, a sprzedawca mówił dalej: – Za sztukę…
  • Klientka się do tego w żaden sposób nie odniosła, więc sprzedawca kontynuował: – Szkła w wersji podstawowej.
  • Tu nastąpiło zatrzymanie i oczekiwanie na uwagi klientki. 
  • Sprzedawca: – Te najnowsze w wersji z antyrefleksem kosztują 299 zł. Razem z oprawkami całość wyceniam na 798 zł.

Czy optyk mieścił się na nowojorskim Brooklynie? Nie, był to salon w jednym z miast zachodniej Polski. Oprócz tego, że ta historia wpisuje się w kanony starej jak świat techniki negocjacyjnej zwanej „optykiem z Brookl...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy