Jak zła obsługa klienta i reklamacji może zniszczyć reputację marki

Budowanie relacji i obsługa klienta

Marketing dwoi się i troi, aby zdjęcia produktów czy treści postów były tak angażujące, żeby klient dosłownie kupował sam. Gdzieś tam na samym końcu znajduje się obsługa klienta i reklamacji, która wskakuje na listę priorytetów dopiero w momencie, gdy wydarzy się coś złego. Coś, co sprawia, że reputacja firmy może zostać zagrożona.

W firmach najwięcej szkoleń kierowanych jest dla działu sprzedaży: żeby handlowcy doskonale pokazywali korzyści, żeby przekonywali do zakupu, ponieważ mają cudowne produkty i doskonałe usługi. Marketing i sprzedaż tworzą wyniki, więc inwestuje się w te działy najwięcej. O obsłudze klienta i reklamacji często przypomina się dopiero wtedy, gdy wydarzy się coś złego. Coś, co sprawia, że wizerunek marki może zostać zagrożony.

POLECAMY

Jakie błędy popełniają firmy przy obsłudze klienta 

Przykłady

  • Opowiadanie klientowi, że „niestety nic nie poradzę, to dział techniczny ma o późnienia, bo nie wyrabia się z pracą na czas”, w dobrej wierze,
  • pouczanie klientów w stylu: „trzeba było wcześniej o tym pomyśleć” 
  • czy rozliczanie ich: „a dlaczego nie zgłosił Pan tego wcześniej?”.  

 

Najczęstsze błędy z zakresu obsługi klienta popełniane zarówno przez małe, jak i duże firmy nie są oczywiste, i dlatego często umykają uwadze. To właśnie one są przyczynami kryzysów, które stawiają markę w negatywnym świetle w oczach klientów. Te błędy to:

  1. Stawianie zespołu obsługi klienta na samym końcu listy priorytetów, nie tylko w systemach premiowych, ale także w strukturze firmy. Nikt nie przykłada szczególnej wagi do rozwoju zespołu obsługi klient...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy