O budowaniu relacji słyszy się praktycznie na każdym szkoleniu sprzedażowym. Pytanie, co to właściwie oznacza i kiedy można uznać, że te relacje zostały dobrze zbudowane? Poznaj dziewięć podstawowych zasad komunikacji proklienckiej.
POLECAMY
1. Zrezygnuj z profesjonalnej uprzejmości na rzecz prawdziwej rozmowy
Dariusz Milczarek w jednym ze swoich wystąpień powiedział, że klienci nie znoszą handlowców, bo ci są namolni i profesjonalnie uprzejmi. Abstrahując od tego, że jest to zwyczajnie sztuczne i mało eleganckie, to wywołuje to niezręczną atmosferę, ponieważ sam klient nie wie, w jaki sposób reagować na takie zachowanie.
Wskazówka
Wychwalanie klienta nie ma nic wspólnego z wyrażaniem uznania, dlatego pamiętaj, by być zgodnym ze sobą, szukając cech wspólnych z klientem lub elementów, które można skomplementować.
2. Nie wytykaj klientowi błędów i nie krytykuj jego wyborów
Podczas rozmowy bardzo często klient może coś źle zrozumieć lub próbować przedstawić swoje błędne zdanie jako właściwe. Oczywiście nie należy się z nim zgadzać, ale jeżeli ma być przy tym utrzymana dobra relacja, to trzeba tak sprostować informacje, by w rozmówcy nie wywołać uczucia dyskomfortu ani zakłopotania. Najskuteczniej wtedy jest wziąć winę na siebie i spróbować inaczej przedstawić temat.
Wskazówka
- Zamiast „Źle Pan to rozumie” powiedz „Przepraszam, najwidoczniej coś źle wytłumaczyłem”.
- Kiedy masz ochotę stwiedzić „To,...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!