Czy robotyzacja i automatyzacja mogą odebrać Ci pracę w handlu?

Automatyzacja sprzedaży i obsługi klienta Skuteczna sprzedaż

Poszukiwanie odpowiedzi na tak postawione pytanie jest dużym wyzwaniem, ponieważ handel to bardzo złożona i skomplikowana branża. W Europie zatrudnienie w handlu znalazło ponad 20 mln osób1, a w samej tylko Polsce – ponad 2 mln. W tę pulę wliczają się sprzedawcy, doradcy klienta, dostawcy, menedżerowie niższego i wyższego szczebla, właściciele, osoby odpowiedzialne za logistykę itd. Czy każda z tych osób powinna się bać wszechobecnej automatyzacji? A może i Tobie zagraża robotyzacja sprzedaży? Jak działać, by dotrzeć ze swoim przekazem do poszczególnych grup docelowych? O tym w dzisiejszym tekście.

Kompetencje i zakres obowiązków osób pracujących w handlu są różne także w zależności od tego, w jakim podsektorze pracują, kto jest ich grupą docelową i jaką formę ma sama sprzedaż. Można jednak odnieść wrażenie, że w głowach wielu osób, szczególnie tych niezwiązanych z branżą, robotyzacja i automatyzacja stanowisk w handlu kojarzy się wyłącznie z kasjerami dużych hipermarketów.

POLECAMY

Do zagadnienia należy podejść jednak dużo bardziej holistycznie, ponieważ już dziś automatyczne systemy wprowadzają duże zmiany w handlu jako całości. Jakie?

Sposób myślenia o rewolucji cyfrowej

Należy zacząć od tego, że wiele doniesień medialnych przedstawia postęp technologii w handlu jako walkę branży z bliżej niezidentyfikowanymi „robotami”, przez które wiele osób straci pracę. Trzeba pamiętać jednak, że nawet jeżeli rozwój technologii przyczyni się do jakiejkolwiek redukcji zatrudnienia, to nie będzie ona ani tak kompletna, ani tak błyskawiczna, jak jest to przedstawiane. Najlepiej to widać na przykładzie wspomnianych już kasjerów i hipermarketów, w których od lat spotkać można już kasy samoobsługowe, spełniające wszystkie kryteria „robotów”. Nie widać jednak, by „tradycyjni” kasjerzy narzekali przez nie na brak zajęcia, a sieci handlowe mają dziś wręcz odwrotny problem, czyli zbyt dużą liczbę wakatów. Mimo tego ze świecą trzeba...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy