Automatyzacja kontra specjalizacja – skąd czerpać większą produktywność?

Temat numeru Automatyzacja sprzedaży i obsługi klienta

Kierowcy ciężarówek obawiają się samoprowadzących się samochodów. Prawnicy lękają się algorytmów, kasjerki sklepów internetowych i kas samoobsługowych. Zagrożeniem dla kurierów są drony. Według Marca Andreessena, znanego przedsiębiorcy i inwestora, „oprogramowanie zjada świat” („software is eating the world”). W bardzo wielu przypadkach to właściwa diagnoza rzeczywistości.

Sprawa komplikuje się nieco w przypadku rozwiązań technologicznych dla handlowców. Automatyzacja natrafia tu na inny, równie potężny trend – specjalizację.

POLECAMY

Automatyzacja vs. specjalizacja

Przed wdrożeniem narzędzi automatyzujących pracę warto dopracować procesy i się wyspecjalizować. Do przeszłości odchodzą czasy, w których handlowiec zajmował się każdym punktem styku z klientem przez cały jego cykl życia. Stopniowo kolejne czynności przekazywane są do innych, bardziej wyspecjalizowanych w danym obszarze zespołów.

Z każdym ograniczeniem zakresu pracy wzrastają ogólna produktywność i potrzeba coraz mniej klasycznych handlowców, których obszar odpowiedzialności stopniowo topnieje do tego, w czym radzą sobie najlepiej, czyli rozmów i negocjacji.

Przykład

Wystawianie faktur przejęła administracja. Obsługę posprzedażową dział customer service. Generowanie leadów i budowanie wstępnego zainteresowania dział marketingu. Nawet cold ca...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy