Cele biznesowe
Jeśli chcemy wyznaczyć właściwe cele i dobrać do nich odpowiedni sposób działania, z pomocą przychodzi nam planowanie strategiczne. Mogą być SMART, mogą być DUMB (ramka1) – różnie z celami bywa. Najważniejsze, żeby dało się je mierzyć. Jeśli nie mierzysz realizacji celu, to nie może być mowy o świadomym rozwoju. Zakładam, że siadając do tematu analityki, masz już określone cele biznesowe. Do mierzenia stopnia realizacji celów posłużą nam kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators – KPI)
POLECAMY
KPI dla e-commerce
Jako firma obsługująca przede wszystkim przedsiębiorstwa z branży e-commerce, postanowiliśmy otworzyć własny sklep internetowy.
Zaprosiliśmy do współpracy partnerską firmę świadczącą usługi w zakresie badań rynku i analizy danych. Uzbrojeni w aktualne informacje z kilku branż, wybraliśmy swoją niszę i zaprojektowaliśmy doświadczenie zakupowe dla wybranej grupy docelowej. Wiemy, że odpowiadamy na realne potrzeby klientów dokładnie poznane na etapie badań i uważnie przeanalizowane podczas projektowania doświadczenia użytkowników. Pięknie i co dalej?
Ramka 1. Czym jest cel SMART i DUMB?
SMART
- Specific – skonkretyzowany – jednoznaczny, jasno sformułowany, sprecyzowany.
- Measurable – mierzalny – sformułowany tak, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu lub przynajmniej umożliwić jednoznaczne sprawdzenie jego realizacji.
- Achievable – osiągalny – cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji.
- Relevant – istotny – cel powinien być ważnym krokiem naprzód i jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował.
- Time-bound – określony w czasie – cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy, w jakim zamierzamy go osiągnąć.
DUMB
- Doable – możliwy do realizacji w wyznaczonym czasie i budżecie.
- Understandable – sformułowany w sposób jasny dla osób odpowiedzialnych za jego realizację.
- Manageable – mamy wpływ na proces jego realizacji i możemy mierzyć stopień jego realizacji.
- Beneficial – osiągnięcie tego celu wspiera założenia naszej strategii biznesowej.
Tworzenie Planu Analityki
Aby się rozwijać, my – jako sprzedawcy – chcemy dokładnie wiedzieć, co się dzieje z osobami, które odwiedzają nasz sklep, skąd przychodzą, jak często, ile nas kosztowała reklama, dzięki której do nas przyszli. Co kupili, ile, za ile? Te pytania można mnożyć. Na każde z nich znajdziemy odpowiedź w systemie analitycznym naszego sklepu internetowego. Zadanie z pozoru skomplikowane, ale można je sobie znacznie uprościć. Bardzo pomocnym narzędziem do zarządzania analityką w e-biznesie jest Plan Analityki (ramka 2).
Ilustracja 1. Jedną z podstawowych rzeczy, które powinniśmy zrobić na początku roku jest przygotowanie Planu Analityki
![]()
Harmonogram pomiarów
Tworząc Plan Analityki, warto ustalić też harmonogram pomiarów, aby móc regularnie monitorować postępy realizacji celów i zarządzać zmianami w prowadzonych działaniach, jeśli przyjęte taktyki są nieskuteczne. To narzędzie świetnie nadaje się do kontrolowania agencji, której zleciliśmy prowadzenie kampanii e-marketingowej.
Ramka 2. Co zawiera Plan Analityki?
- Cele.
- Strategie, czyli odpowiedź na pytanie, jaką metodą chcemy dany cel osiągnąć.
- Taktyki, czyli konkretne działania realizowane w ramach przyjętej strategii.
- KPI, czyli wskaźniki, dzięki którym będziemy mierzyć skuteczność poszczególnych taktyk.
- Target, czyli wartość docelową, którą chcemy osiągnąć dla wybranego wskaźnika (KPI).
Monitorowanie celów biznesowych
Taki plan można wdrożyć w dowolnym narzędziu analitycznym, z których jedno – Google Analytics – cieszy się szczególną popularnością. W przypadku niektórych KPI może być konieczne sięganie do innych źródeł danych o postępach firmy, np. systemu księgowego lub CRM. Plan Analityki nie wymaga użycia oprogramowania analitycznego. Mając dobrze przemyślane cele i KPI, można prowadzić regularne pomiary stopnia realizacji swoich celów biznesowych, chociażby za pomocą arkusza w Excelu. Warunkiem koniecznym jest przygotowanie Planu Analityki.
Warto doczytać:
- Parmenter David, Kluczowe Wskaźniki Efektywności Kpi, Hellion 2016.
- Marr Bernard, Key Performance Indicators (KPI). The 75 Measures Every Manager Needs to Know, Pearson Financial Times 2012.