Gdyby po wejściu na szczyt góry krzyknąć „cele biznesowe!”, to echo odpowie „kluczowe wskaźniki efektywności!”, bo trudno o jedno bez drugiego. W tym artykule pokażemy na prostych przykładach, jak można łatwo zaplanować analitykę internetową dla biznesu e-commerce, tworząc Plan Analityki (Measurement Plan).
Jeśli chcemy wyznaczyć właściwe cele i dobrać do nich odpowiedni sposób działania, z pomocą przychodzi nam planowanie strategiczne. Mogą być SMART, mogą być DUMB (ramka1) – różnie z celami bywa. Najważniejsze, żeby dało się je mierzyć. Jeśli nie mierzysz realizacji celu, to nie może być mowy o świadomym rozwoju. Zakładam, że siadając do tematu analityki, masz już określone cele biznesowe. Do mierzenia stopnia realizacji celów posłużą nam kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators – KPI)
POLECAMY
KPI dla e-commerce
Jako firma obsługująca przede wszystkim przedsiębiorstwa z branży e-commerce, postanowiliśmy otworzyć własny sklep internetowy.
Zaprosiliśmy do współpracy partnerską firmę świadczącą usługi w zakresie badań rynku i analizy danych. Uzbrojeni w aktualne informacje z kilku branż, wybraliśmy swoją niszę i zaprojektowaliśmy doświadczenie zakupowe dla wybranej grupy docelowej. Wiemy, że odpowiadamy na realne potrzeby klientów dokładnie poznane na etapie badań i uważnie przeanalizowane podczas projektowania doświadczenia użytkowników. Pięknie i co dalej?
Ramka 1. Czym jest cel SMART i DUMB?
SMART
- Specific – skonkretyzowany – jednoznaczny, jasno sformułowany, sprecyzowany.
- Measurable – mierzalny – sformułowany tak, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu lub przynajmniej umożliwić jednoznaczne sprawdzenie jego realizacji.
- Achievable – osiągalny – cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji.
- Relevant – istotny – cel powinien być ważnym krokiem naprzód i jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował.
- Time-bound – określony w czasie – cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy, w jakim zamierzamy go osiągnąć.
DUMB
- Doable – możliwy do realizacji w wyznaczonym czasie i budżecie.
- Understandable – sformułowany w sposób jasny dla osób odpowiedzialnych za jego realizację.
- Manageable – mamy wpływ na proces jego realizacji i możemy mierzyć stopień jego realizacji.
- Beneficial – osiągnięcie tego celu wspiera założenia naszej strategii biznesowej.
Aby się rozwijać, my – jako sprzedawcy – chcemy dokładnie wiedzieć, co się dzieje z osobami, które odwiedzają nasz sklep, skąd przychodzą, jak często, ile nas kosztowała reklama, dzięki której do nas przyszli. Co kupili, ile, za ile? Te pytania można mnożyć. Na każde z nich znajdziemy odpowiedź w systemie analitycznym naszego sklepu internetowego. Zadanie z pozoru skomplikowane, ale można je sobie znacznie uprościć. Bardzo pomocnym narzędziem do zarządzania analityką w e-biznesie jest Plan Analityki (ramka 2).
Ilustracja 1. Jedną z podstawowych rzeczy, które powinniśmy zrobić na początku roku jest przygotowan...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!