Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

24 maja 2022

Własny sklep internetowy czy marketplace – co się bardziej opłaca?

0 224

Nie tylko początkujący właściciele firm działających w modelu e-commerce zastanawiają się nad tym, który kanał sprzedaży przyniesie największe korzyści i da szansę na dalszy rozwój. Różnice pomiędzy dwoma najpopularniejszymi rozwiązaniami, czyli sklepem internetowym a sprzedażą na platformie marketplace są znacznie. Jednak czy zawsze trzeba wybierać?

Sklep internetowy to potrzebny fundament

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce to początek drogi dla nowych przedsiębiorców w branży. Obecnie możemy decydować między różnymi ścieżkami sprzedaży, a każda z nich niesie ze sobą wymierne korzyści. W świadomości wielu użytkowników sklep internetowy to podstawowa forma dystrybucji produktów w sieci i stanowi pierwszy wybór dla nowych firm. Wyzwaniem może być budowa całej infrastruktury oraz zaplecza. 

Na szczęście na rynku mamy sporo rozwiązań, które wymagają od użytkownika minimum wiedzy informatycznej. Zamknięte platformy w modelu SaaS w ramach opłacanego miesięcznie abonamentu pozwalają korzystać z serwerów oraz całego zaplecza do utrzymania sklepu internetowego. Możemy również liczyć na pełne wsparcie techniczne ze strony usługodawcy. Jest to bez wątpienia szybka i stosunkowo tania metoda, ale ma ograniczone możliwości personalizacji. Platformy SaaS operują na gotowych szablonach i wbudowanych funkcjonalnościach, co blokuje późniejszy rozwój sklepu i wprowadzanie niestandardowych rozwiązań.

Większą skalowalność w zgodzie z wymaganiami i rozwojem trendów e-commerce dają platformy open-source. Koszty wdrożenia będą o wiele wyższe, a ich ostateczna kwota zależy od poziomu zaawansowania poszczególnych modułów. Plusem jest duża dowolność w kwestii wyglądu oraz funkcjonalności, które mogą być modyfikowane według preferencji przedsiębiorcy. Niestety wszystkie aktualizacje oraz utrzymanie infrastruktury zostają po stronie sprzedawcy. 

Największą zaletą posiadania własnej strony internetowej jest możliwość budowania świadomości marki, która jest kluczem do zdobycia szerokiego i lojalnego grona odbiorców. Wysoka konkurencyjność w branży e-commerce sprawia, że szybkie zidentyfikowanie brandu przez klienta stanowi kartę przetargową, jednocześnie przekładając się na wartość biznesową marki. Tworząc sklep internetowy, mamy wpływ na jego formę i możemy świadomie kontrolować, w jaki sposób użytkownicy postrzegają naszą markę, kreując spójne doświadczenie dla klientów.

Marketplace na start

Skoro sprzedaż na własnej stronie internetowej ma tyle zalet, to czy warto wchodzić na jedną z wielu platform marketplace? Przede wszystkim przedsiębiorca będzie korzystał z gotowego silnika, dzięki któremu rozpoczęcie sprzedaży możliwe jest praktycznie z dnia na dzień. Dodatkowo największe platformy tj. Allegro, Empik, Amazon, Shopee, eBay czy OLX dbają o to, aby ich obsługa była jak najbardziej intuicyjna. Należy jednak pamiętać o konieczności dzielenia się zyskami, gdyż w zależności od serwisu trzeba zapłacić prowizję od każdej transakcji.

Obecnie marketplace przejawiają tendencję wzrostową, według badań stanowią ponad 60% globalnego rynku e-commerce. Konsumenci chętnie korzystają z tego wygodnego rozwiązania, które daje im dostęp do szerokiego asortymentu. Z perspektywy sprzedawcy oznacza to możliwość dotarcia do nowych klientów przy minimalnym wysiłku bez potrzeby inwestowania we własną strategię marketingową. Niektóre z marketplace’ów oferują rozmaite formy promocji wewnątrz samego serwisu.

Największa wada handlu na marketplace to jednocześnie główna zaleta inwestowania we własny sklep internetowy, czyli rozpoznawalność marki. W portalach sprzedażowych przedsiębiorca i jego firma pozostają anonimowi, a głównym kryterium wyboru staje się cena. Serwisy dążą do maksymalnej unifikacji wyglądu prezentowanych ofert, co czyni wyróżnienie się na tle konkurencji niemal niemożliwym. Przedsiębiorca traci również kontrolę nad całym procesem zakupowym, ograniczając swoje możliwości rozwoju.

Postaw na omnichannel 

Jeśli chcemy w dłuższej perspektywie w pełni wykorzystać potencjał sprzedażowy i mieć szansę na dynamiczny rozwój, to połączymy oba kanały dystrybucji, wykorzystując strategię omnichannel. Sprzedaż wielokanałowa w centrum stawia klienta oraz jego preferencje i bazuje na ciągłym ulepszaniu jego doświadczeń z marką. Dodatkowo dzięki wprowadzeniu takiej strategii:

  • dajemy konsumentowi możliwość wyboru,
  • rozwijamy zaangażowanie klienta na wszystkich poziomach,
  • zwiększamy sprzedaż poprzez dywersyfikację platform,
  • wzrasta wartości marki i lojalności jej klientów,
  • tworzymy spójny wizerunek brandu.

Strategia sprzedaży wielokanałową w firmie, zadziała na naszą korzyść tylko wtedy, kiedy zadbamy o spójną politykę cenową oraz jedną koncepcję komunikacji. Główną wadą dywersyfikacji kanałów wymienianą przez właścicieli jest jej czasochłonne i kosztowne wdrożenie. Obecnie mamy do dyspozycji narzędzia, które wspomagają ten proces, czyniąc go dostępnym nawet dla początkującego przedsiębiorcy z niewielkim budżetem. Jednym z nich jest system BaseLinker dedykowany do zarządzania wszystkimi kanałami sprzedaży w jednym miejscu.

Rozwijaj markę wielokanałowo

Obecnie wielokanałowe podejście do sprzedaży nie wymaga od przedsiębiorcy dogłębnej analityki, tylko wykorzystania istniejących technologii. Możemy prowadzić e-biznes, wykonując wszystkie niezbędne czynności w jednym, intuicyjnym panelu BaseLinker. System pozwala sprzedawać w kilku e-sklepach (m.in. WooCommerce, Presta, Shopify, Shoper, Magento) oraz platformach marketplace (m.in. Allegro, Amazon, Shopee, eBay, Empik) jednocześnie, a ich integracja zajmuje kilka minut. Dodatkowo wspiera masowe wystawianie i edycję ofert kilkoma kliknięciami oraz dba o brak rozbieżności dzięki automatycznej synchronizacji stanów i cen między sklepem a serwisami marketplace. Przedsiębiorca będzie mógł skorzystać również z integracji kurierskich, księgowych czy zewnętrznych systemów ERP.

Dostępne w panelu BaseLinker automatyczne akcje, wyręczą pracownika w wielu powtarzalnych czynności (tj. nadanie paczki, wydrukowanie etykiet, wystawienie faktury czy wysłanie wiadomości do klientów). System daje również możliwość zbudowania wspólnej gospodarki magazynowej, co zapewnia pełną kontrolę nad procesem realizacji zamówień oraz synchronizację stanu i cen z kanałami sprzedaży.

Aby osiągnąć sukces na rynku e-commerce, zadbaj o swoją obecność na platformach marketplace i inwestuj w rozpoznawalność marki, rozbudowując własny sklep internetowy.

Przypisy