Zarządzanie sprzedażą po pandemii: wyzwania dla handlowców i ich menedżerów

Temat numeru

„Nowa Sprzedaż” to nie tylko magazyn o tym, jak zmienia się świat sprzedaży, nowa sprzedaż formuje się na naszych oczach. To nowy typ handlowca oraz nowy typ menedżera sprzedaży i o nich jest ten artykuł. Zapraszam do lektury.

Zacznę od przywołania oczywistego stwierdzenia: sprzedaż jest siłą napędową każdej organizacji, a zarządzanie sprzedażą to jedna z najważniejszych funkcji w każdej firmie. Pandemia spowodowała, że nabrało ono nowego znaczenia. 

POLECAMY

Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Umiejętność zadawania pytań, czyli jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich

RAMKA 1
Jak pandemia wpłynęła na rynek sprzedaży?

Z jednej strony COVID zatrzymał rozwój wielu firm, a z drugiej zadziałał jak katalizator. Przyspieszył zmiany na rynku, w tym zmiany na rynku sprzedaży. Sprawił np., że klienci zaczynają się przyzwyczajać do samodzielnego kupowania produktów i usług online. Firmy, widząc to, coraz szybciej i chętniej wdrażają automatyzację powtarzalnych zadań sprzedażowych. A to oznacza, że handlowcy transakcyjni, tj. sprzedający standardowe produkty lub usługi, będą/są zastępowani przez algorytmy/roboty oparte na sztucznej inteligencji.


Umarł król, niech żyje król

Nie wieszczę końca zawodu handlowca, jak np. przewidywał to Forrester w raporcie z 2017 r. „Death of a (B2B) Salesman”. Wierzę bowiem, że dzięki algorytmom i robotom opartym obecnie na uczeniu maszynowym (ML) czy algorytmach głębokiego uczenia (DL), a w przyszłości na sztucznej inteligencji (SI), handlowcy będą jeszcze lepsi w tym, co robią, bo ludzie zawsze będą lepsi od SI w krytycznym myśleniu na wysokim poziomie, umiejętnościach komunikacyjnych czy też społecznych. Wieszczę natomiast dalsze przyspieszenie zmian na rynku sprzedaży.
Sprzedaż przez długi czas uważana była za sztukę perswazji i przekonywania, a na rynku dominował entuzjastyczny handlowiec – prezenter oraz błędne przekonanie, że handlowcem trzeba się 
urodzić. COVID przyspieszył „wymieranie” tego typu handlowców, bo współcześni kli...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy