Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Jak skutecznie monitorować i mierzyć sprzedaż

14 listopada 2018

NR 15 (Maj 2018)

Wizualizowanie mierników drogą do sukcesu?

0 190

Wydanie „Nowej Sprzedaży”, które trzymasz w ręku, jest najlepszym dowodem na to, że mierzenie w sprzedaży jest powszechną czynnością. Nawet małe i średnie firmy czerpią garściami z doświadczeń większych organizacji. Jednak podczas wymyślania i obliczania mierników, łatwo zapomnieć o tym, że przemyślane zwizualizowanie efektów pracy często okazuje się równie istotne. W tym artykule pokażę, jak to zrobić.

Wizualizacja? Dlaczego warto o niej rozmawiać? Najprościej zobrazować ten temat i wytłumaczyć go na przykładzie. Dzięki temu poza merytoryką będzie on niósł za sobą również przyjemną dla oka kolorystykę i przemyślaną narrację podzieloną na sekcje. W tej postaci tekst czyta się szybciej i łatwiej przyswaja istotne informacje. To prosty dowód na to, że zmysł wzroku ma potężne znaczenie dla skutecznego przetwarzania informacji. Jak można ten mechanizm wykorzystać w sprzedaży? Spójrzmy na kolejny przykład.
Na poniższej ilustracji 1 widzimy standardowy sposób prezentowania danych w tabeli oraz wykres, który pokazuje kilka informacji. W oczy rzuca się nazwa miernika i duży, okrągły znacznik z prawej strony. Co on przedstawia? Pokazuje nam, że miernik, niestety, nie jest w najlepszej kondycji. Wyraźnie widoczna linia celu bezlitośnie ocenia minione miesiące. Wśród nich są dwa zielone, które zrealizowały cel, jeden żółty, któremu brakowało mniej niż 10%, oraz cztery czerwone, znacząco poniżej celu. Co możemy więc zauważyć? Podsumowując:

Ciekawostka

Koncepcja użycia obrazków w celu lepszego zrozumienia danych wydaje się wynalazkiem informatyków w latach 90. XX w. W rzeczywistości koncepcja istnieje już od XII w. p.n.e. Pierwsze ślady wizualizacji danych pojawiają się na jednej z map egipskich w 1160 r.p.n.e., która trafnie pokazuje rozmieszczenie zasobów geologicznych i dostarcza informacji o ich wydobywaniu. W Europie na samym początku były to tylko mapy i grafy, ale już w 1801 r. William Playfair po raz pierwszy użył wykresów kołowych w swojej publikacji The Statistical Breviary. 

 

  • Jak miernik kształtował się historycznie?
  • Czy idziemy w dobrym kierunku?
  • Czy obecnie realizujemy cel na danym mierniku?
  • Jak bardzo oddalona jest realizacja od celu?
  • Patrząc na wykres z przykładu, nietrudno wyciągnąć wniosek, że od marca do kwietnia wydarzyło się wiele dobrego. Później z niewiadomych przyczyn poziom sprzedaży się obniżył. Wykres aż prosi, żeby przeanalizować porównawczo dwa udane miesiące z kolejnymi i wyciągnąć wnioski. A to wszystko wymagało zaledwie krótkiego rzutu okiem, by trafnie zinterpretować dane. 

Wizualizacja – online czy offline?

Skoro już wiemy, że warto wizualizować dane, następnym krokiem jest prezentowanie wizualizacji. Na co dzień pracuję ze spółkami związanymi z IT. Ich pierwszą myślą przy wizualizowaniu mierników jest stworzenie odpowiedniej strony webowej lub zakładki w intranecie, gdzie cała firma czy dział, będą widziały swoje wykresy. Pomimo nowoczesnego rozwiązania nie jestem do końca przekonany, czy aby jest ono najlepsze. Papier ma w sobie pewną magię i wzbudza większy szacunek. Jestem zwolennikiem tablic, które wiszą w dziale sprzedaży, prezentując wszystkie najbardziej istotne dane w podziale na konkretne osoby lub działy.

Praca wyłącznie z miernikami online ma tę wadę, że wcale nie trzeba na nie patrzeć. Fizyczną tablicę trudno pominąć. Jak powszechnie wiadomo, nasza podświadomość nieustannie pracuje nad tym, co ją otacza.

Powinniśmy dbać o to, żeby otaczało ją to, na czym nam zależy. Dodatkowo, przyjemnie byłoby popatrzeć na własny słupek w kolorze zielonym, jednocześnie nie zapominając o kolorach miesięcy poprzednich.

Konstrukcja wykresu

Wizualizując dane, łatwo popełnić błąd. Wykres musi odpowiednio pokazywać zgromadzone dane, by ułatwić oglądającemu interpretację. Ramka 1 przedstawia dane, które powinien zawierać dobrze przygotowany wykres. 

 

Ramka 1. 8 rzeczy, które powinien zawierać dobry wykres 

  1. Nazwa. Dla porządku, każdy wykres powinien mieć nazwę. Jeżeli mie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy