Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

10 lipca 2019

NR 22 (Lipiec 2019)

W społeczności siła. Jak stworzyć grupę, która pomoże w sprzedaży

0 91

W czasie coraz niższych zasięgów oraz trudności w angażowaniu użytkowników, grupy wciąż mają się bardzo dobrze. Nic dziwnego, że marki chętnie wykorzystują je do skutecznego budowania społeczności i realizacji celów biznesowych. Zobacz, w jaki sposób wykorzystać potencjał grupy, aby efektywnie wspierać sprzedaż.

Dlaczego grupa?

Jest pytanie, jest odpowiedź! A nawet kilka, bo zalet grup na Facebooku jest całkiem sporo:

  1. Algorytm
    Sposób, w jaki Facebook dobiera treści, które pojawiają się w naszym feedzie, zmienia się, zwykle na niekorzyść stron – serwis pragnie wyróżniać treści ważnych dla nas osób i społeczności, generujące zaangażowanie i dyskusje. Aktywność na grupach dobrze wpisuje się w promowaną przez społecznościowego giganta ideę meaningful interactions, czyli wzmacniania interakcji o realnym znaczeniu, nie tych wywoływanych przez clickbaitowe nagłówki czy głosowanie reakcjami, ale motywowanych udziałem w dyskusji, zaangażowaniem w jakąś sprawę czy ideę. Wniosek?
    W czasie coraz niższych zasięgów (nawet tych płatnych – ciągle drożejących) content z grup ma większe szanse na pojawienie się w feedzie użytkownika.
  2. Selekcja
    Często dość spontanicznie podchodzimy do polubienia strony na FB: bo kupiliśmy produkt, spodobała nam się kreacja reklamowa, bo weszliśmy w pojedynczą interakcję z marką, a później przyjęliśmy zaproszenie do polubienia strony. Co innego grupy. Tu użytkownicy dość często podchodzą do członkostwa nieco bardziej selektywnie, choćby przez potrzebę konieczności zaakceptowania członkostwa w grupie zamkniętej lub tajnej. Co to oznacza? Grupa częściej zbiera osoby wykazujące o wiele większe zainteresowanie, czyli takie, które szybciej mogą stać się Twoimi klientami.
  3. Content od ludzi
    O ile na stronie to marka jest głównym twórcą treści, o tyle na grupie relacja na linii marka – użytkownik jest o wiele bardziej partnerska i płynna. Choćby z tego względu, że zarówno posty marki, jak i użytkowników pojawiają się w głównym feedzie. To stwarza naturalne bodźce do tego, by odbiorcy sami weszli w rolę twórcy i kreatora treści. Pomagają w tym nawet specjalne atrybuty, które FB przypisuje członkom grupy na podstawie ich zachowania: inicjator konwersacji, wizualny narrator – możliwość posiadania takiej „etykiety” w zamian za aktywność na grupie wprowadza de facto element grywalizacji znany kiedyś na forach internetowych w formie rangi przyznawanej za określoną liczbę opublikowanych postów.
  4. Zaangażowanie
    Użytkownicy o wiele chętniej angażują się na grupach. Po pierwsze: wiedzą, że na grupie spotkają osoby zainteresowane tym samym, z którymi swobodnie mogą rozmawiać na tematy związane z ich pasją. Po drugie: członkostwo w grupie, zwłaszcza zamkniętej i tajnej, z miejsca daje wrażenie przynależności do ekskluzywnej społeczności „wtajemniczonych”. To wrażenie jest o wiele większe, niż ma to miejsce na stronie FB, ponieważ dochodzi kwestia większej prywatności: aktywności użytkownika na grupie w większości wypadków nie zobaczą jego znajomi, rodzina i inne bliskie osoby. To także dodatkowy impuls do otwartej komunikacji.
     
TABELA 1. Typy grup na Facebooku
Rodzaj grupy Opis Przykłady
Wiedza, inspiracja Treści koncentrują się wokół dzielenia się merytoryczną treścią, informacjami, nowinkami z konkretnej branży, ale też inspiracjami i kreatywnymi pomysłami Tygrysy Socialu, Art is my Medicine, Panie swojego czasu, Jestem interaktywna, Oillan Family Club, Cyfrowi Nomadzi
Produktowa Tematy i treści postów koncentrują się na konkretnej marce – członkowie dzielą się wskazówkami, inspiracjami, wiedzą, wrażeniami dotyczącymi używania produktu Happy Planner, Coffee scrub challenge – peelingi bez tajemnic, Tołpa – małe wielkie rozmowy, Klub Modnych Kobiet Orsay, Promocje w X-kom
VIP, dla wtajemniczonych Grupy zamknięte lub tajne, do których dostęp umożliwia najczęściej zakup produktu lub skorzystanie z usługi Zbuduj sam dom (dostęp dopiero po zakupie kursu)
Podstawy projektowania graficznego – uczestnicy 
kursu online (dostęp po zakupie kursu)
Naturalnie grupa nie musi zamykać się tylko w jednym z wyżej wymienionych typów – mogą się one wzajemnie przenikać. Klientki Orsay, dzieląc się swoimi stylizacjami, również inspirują, podobnie jak świadomi rodzice w grupie Oillan Family Club. Pamiętaj o tym, przy pracy nad swoją grupą

 
Zanim wystartujesz

Brak planu to najlepszy scenariusz porażki. Zobacz, o co warto zadbać, zanim poinformujesz swoich fanów o nowej grupie.

  1. Grupa z pomysłem
    Możesz stworzyć grupę skoncentrowaną wokół swoich produktów, jeżeli już na stronie widzisz wokół nich duże zaangażowanie. Na grupie Happy Planner marki Madama dziewczyny regularnie dzielą się swoimi sposobami na uzupełnianie kolorowych plannerów oraz inspiracjami dotyczącymi efektywnego planowania czasu. W feedzie Klubu Modnych Kobiet Orsay członkinie dzielą się zdjęciami swoich stylizacji, oceniają je, komentują i same pytają o radę.
    Tip: Możesz też stworzyć grupę z nadrzędnymi wartościami i misją, gdzie produkt pojawi się przy okazji, nienachalnie. Na grupie Tygrysy Socialu agencja Social Tigers informuje o kursach, ale przede wszystkim dzieli się wiedzą z zakresu reklam na Facebooku. Art is my Medicine to grupa marki odzieżowej Medicine, gdzie członkowie dzielą się inspiracjami z dziedziny sztuki lub własną twórczością w ramach Banku Grafik Medicine. Pamiętaj, że aby zbudować silną markę i skutecznie sprzedawać w mediach społecznościowych, najpierw musisz wzbudzić sympatię i zaangażować ludzi.
  2. Rodzaj grupy
    Jaka ma być grupa – otwarta, zamknięta lub tajna? Musisz wybrać jedną z tych trzech opcji. Grupa otwarta, jak sama nazwa wskazuje, nie wymaga zatwierdzenia przez admina czy moderatora. Każdy może do niej dołączyć i widzi posty publikowane na grupie (nawet jeżeli nie jest jej członkiem).
    Grupa zamknięta wymaga zatwierdzenia chęci członkostwa. Osoby spoza grupy nie widzą postów publikowanych przez jej członków. Możesz ją znaleźć przez wyszukiwarkę na Facebooku.
    Grupa tajna jest niemożliwa do wyszukania przez wyszukiwarkę FB, można do niej dołączyć jedynie po otrzymaniu linku od jednego z członków/admina/moderatora.
    Tip: Jeżeli chcesz budować content dostępny tylko dla najbardziej zainteresowanych i tworzyć wrażenie ekskluzywności, naturalnie powinieneś wybrać grupę zamkniętą lub tajną. Dobrym przykładem jest x-kom.pl, gdzie grupa Technologia bez tajemnic, w której użytkownicy poszukują odpowiedzi co do wybieranego sprzętu, jest otwarta, ale już grupa Promocje w X-kom jest zamknięta, a więc – z punktu widzenia użytkownika – bardziej ekskluzywna.
  3. Opracuj formaty oraz plan postów
    Grupa nie ruszy bez pracy i zaangażowania z Twojej strony. Musisz ją rozkręcić, a gotowe pomysły na treści oraz formaty postów bardzo Ci w tym pomogą. Zadbaj o cykliczne posty, pojawiające się regularnie, nadające komunikacji na grupie rytm i spójność. Masz sklep odzieżowy? Może wtorek to dobry czas na cykliczny wpis w stylu „Pochwal się swoją stylizacją?” lub „Zapytaj stylistkę”. Jest on biznesowo motywacyjny? Na Twojej grupie nie może zabraknąć wpisu, w którym użytkownicy będą mogli się pochwalić swoimi osiągnięciami z całego tygodnia. Im wcześniejszy etap rozwoju, tym większe znaczenie ma, by content dawał realną wartość. 
  4. Przygotuj regulamin
    Bez niego trudniej będzie Ci moderować grupę, choćby pod kątem usuwania kontrowersyjnych komentarzy albo postów zawierających reklamę innych marek lub produktów (zakładam, że chciałbyś uniknąć tego typu treści na stronie swojej marki). 
    Tip: Dawniej regulamin można było umieścić w opisie grupy (w przypadku większości z nich wciąż je tam znajdziesz), ale Ty możesz stworzyć regulamin, korzystając z funkcji Create Rules dostępnej w sekcji Moderuj Grupę. Po przejściu do funkcji zobaczysz regulamin przygotowany przez Facebooka oparty na najpopularniejszych zapisach z innych grup. Oczywiście możesz je dowolnie zmieniać.
  5. Start i promocja
    Przygotowałeś regulamin. Czas na działanie! Pamiętaj, że – zwłaszcza w pierwszym okresie istnienia – warto pomagać grupie w dotarciu do potencjalnie zainteresowanych użytkowników. Koniecznie poinformuj o niej fanów Twojej strony. Stwórz też dark posta z krótkim opisem i linkiem do grupy, dopal go niewielkim dziennym budżetem i promuj w grupie odbiorców podobnych do Twoich fanów i/lub osób, które angażowały się na stronie.
     

RAMKA 1
Te funkcje Ci się przydadzą

Sprawdź i podkręć funkcjonalność swojej grupy dzięki kilku prostym funkcjom:

  • Tematy – zbierz publikowane posty według łączących je tematów. Funkcję ustawisz w ustawieniach grupy – tematy pojawią się na górze feedu w formie przejrzystych sekcji.
  • Regulamin grupy – przejdź do funkcji Moderuj Grupę i wybierz opcję Utwórz regulamin. Facebook zaproponuje Ci kilka gotowych punktów, które możesz dowolnie edytować.
  • Statystyki – tak, tak, grupa również je posiada. Sprawdź liczbę nowych członków i zaangażowanie, przechodząc do sekcji Statystyki Grupy pod zdjęciem profilowym gru...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy