Dołącz do czytelników
Brak wyników

Felieton

11 lipca 2019

NR 22 (Lipiec 2019)

Pracuję zdalnie i zarządzam procesami sprzedaży w firmie. Tak, to możliwe!

0 141

Nie chciałbym poruszać w tym artykule takich elementarnych pojęć, jak dyscyplina, odpowiedzialność oraz motywacja. Oczywiście jest to bardzo ważne w przypadku pracy zdalnej, ale od tego są książki oraz nieliczne podcasty, więc zawsze można sięgnąć po dodatkową porcję wiedzy. Opowiem natomiast o tym, jak wygląda moja praca, ponieważ uważam, że praca zdalna daje duże możliwości rozwoju dla Ciebie jako sprzedawcy oraz dla Twojej firmy. Każdy na tym zyskuje i chyba o to chodzi w prowadzeniu firmy. Wymienię kilka problemów, które dobrze zaadresowane mogą być Twoją przewagą.

1. Optymalizacja procesów i planowanie konkretnych zadań

Wiele już powiedziano na temat optymalizacji procesów w różnych firmach, ale w moim przypadku to bardzo ważny argument. Jako osoba, która zarządza procesami sprzedaży, muszę mieć pełną kontrolę nad tym, co się dzieje z moimi klientami. Do tego służy mi najczęściej polecany przez użytkowników MŚP system CRM, czyli Livespace. Dzięki temu narzędziu mogę sprawnie nadzorować to, co się dzieje z moimi kontaktami, zaplanować wartość sprzedaży itd. Najważniejszy w pracy zdalnej jest dobry plan dnia. W systemie CRM wyznaczam zadania na konkretny dzień i mocno pilnuję, żeby wykonać to, co zaplanowałem. Jest to bardzo istotne, ponieważ dużo rzeczy może mnie rozpraszać, ale konkretny plan dnia pomaga robić to, co powinienem zrobić.

Podsumowując, jeżeli pracujesz zdalnie i nie ma masz systemu CRM, to czas najwyższy, żeby w to wejść, bo pomoże Ci zapanować na setkami albo tysiącami telefonów, maili, próśb od klientów, uzgodnień, warunków itd.

2. Przepływ informacji pomiędzy działami

W naszej firmie mamy programistów, dział obsługi klienta, dział marketingu oraz księgowość. W sumie 16 osób. Teraz uwaga – prawie wszyscy pracują zdalnie oraz jesteśmy z różnych części Polski. 

Nie ma problemu, jeżeli w Twojej firmie jest kilka osób, a resztę dajesz na outsoursing. Chodzi tutaj przede wszystkim, że są firmy, które korzystają z wirtualnego biura rachunkowego czy wynajmują firmy do pozyskania leadów. Wtedy przepływ informacji jest w miarę płynny. Co jednak zrobić, kiedy sytuacja jest taka jak u mnie w firmie – czyli jest wiele osób, które pracują zdalnie i są w różnych działach, a przepływ informacji musi być płynny? To, że dział sprzedaży sprzedaje to super – ale co z tego, jeżeli obsługa posprzedażowa klientów nie wie, dla kogo trzeba zrobić szkolenie online, a księgowość nie wystawia faktury w umówionym terminie i klient musi sam o nią prosić (oczywiście lubimy takich kontrahentów!). Takie aspekty wpływają negatywnie na wizerunek firmy, a to z kolei przekłada się na jej wynik finansowy.

W usprawnieniu tych elementów i przekazywania zadań pomagają nam popularne i darmowe narzędzia, np. Trello. Moje procesy sprzedaży w CRM-ie są zaprojektowane w taki sposób, by informacje, które otrzymuję od klienta, trafiały bezpośrednio do odpowiednich tablic w Trello. W momencie, gdy dodaję te dane, obsługa klienta od razu wie, co ma robić, a księgowość zna kwotę, na jaką ma wystawić fakturę itd. Efekt tego jest taki, że klient jest zadowolony, bo zamiast czekać tydzień na gotowy produkt, otrzymuje go w ciągu kilku dni. Jako jedną z przewag nad konkurencją nasi klienci odznaczają naszą szybkość reakcji, także chyba dobrze to robimy, mimo że nie siedzimy wszyscy w tym samym pokoju.
 

RAMKA 1
Co zyskujemy, pracując zdalnie?

  • więcej czasu,
  • ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy