Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narzędzia wspierające sprzedaż

29 lipca 2022

NR 40 (Lipiec 2022)

Pozycjonowanie w Google, czyli jak być tam, gdzie są Twoi klienci

0 8

Strona internetowa bez pozycjonowania jest jak książka promowana na zapleczu księgarni. Nikt o niej nie słyszał, nikt do niej nie dotrze, nawet przypadkiem. Prowadząc biznes online i offline, musisz być tam, gdzie są Twoi klienci – a ci przebywają dziś w Google. Jak do nich dotrzeć za pomocą pozycjonowania?

Co to jest i na czym polega pozycjonowanie w Google?

Pozycjonowanie stron internetowych, określane również jako SEO (Search Engine Optimization), polega na ich optymalizacji w celu zwiększenia ilości i jakości ruchu pochodzącego z wyników organicznych wyszukiwarki. To skomplikowany i długofalowy proces, który obejmuje szereg działań wykonywanych zarówno na stronie internetowej (SEO on-site), jak i poza nią (SEO off-site). 

POLECAMY

Jego efektem jest zwiększenie widoczności w Google przez uzyskanie wysokich pozycji w SERP-ach (Search Engine Results Page), a więc na stronie wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie stron internetowych zmierza nie tylko do tego, aby klienci szybko trafili na Twoją witrynę, ale również do tego, aby zostali na niej dłużej i dokonali zakupów. 

W jaki sposób SEO pomaga dotrzeć do klientów?

Wyszukiwarka Google stanowi dziś główny kanał dotarcia do klienta. Jeśli użytkownik zaczyna czegoś szukać w internecie, zagląda do Google. Wpisując konkretne hasło lub zapytanie w okno wyszukiwarki, jasno i precyzyjnie wyraża swoją potrzebę. Wyniki pojawiające się na szczycie rankingu Google stanowią obietnicę jej spełnienia. Trudno o lepszą i skuteczniejszą metodę dotarcia z przekazem do wyselekcjonowanej grupy klientów nastawionych na konkretne produkty lub usługi. 
 

Czy wiesz, ŻE...

każdego dnia do wyszukiwarki Google wpada średnio 3,5 mld zapytań? Zdecydowana większość z nich dotyczy intencji zakupowych. 

To wystarczający dowód na to, że warto zawalczyć o topowe pozycje w wynikach wyszukiwania.


Kluczowe jest zatem pojawianie się na topowych miejscach listy wyszukiwania w odpowiedzi na powiązane z Twoim biznesem hasła i zapytania. Nie myśl jednak, że wystarczy być wysoko, by docierać do klientów. Już na poziomie wyników wyszukiwania musisz przekonać ich do przejścia na Twoją witrynę, a następnie umożliwić im realizację celu, kierując do odpowiedniej strony docelowej i ułatwiając wykonanie określonego działania. 


Ilustracja 1 Wyniki wyszukiwania Google

Źródło: Google


Dlaczego warto być wysoko w Google?

O tym, dlaczego warto być wysoko w Google, świadczą przede wszystkim liczby:

  • prawie 1/3 wyszukiwań internautów kończy się kliknięciem w pierwszy wynik organiczny;
  • tylko 0,44% użytkowników przechodzi do drugiej strony wyników Google;
  • pierwszy organiczny wynik w Google odnotowuje 10-krotnie wyższy CTR niż wynik znajdujący się na miejscu piątym. 

Jednym z kluczowych wskaźników stosowanych do mierzenia skuteczności działań SEO jest CTR (click-through rate). Wskaźnik ten pozwala sprawdzić, jakie przełożenie ma wysoka pozycja w Google na wzrost ruchu na stronie. W końcu to kliknięcia, a nie sama widoczność, są w stanie przynieść realne korzyści. 
 

Zapamiętaj!
CTR określa stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Jeśli Twoja witryna pokazała się w naturalnych wynikach wyszukiwania 5000 razy na dane słowo kluczowe i kliknęło w nią 500 osób, to CTR wynosi wówczas 10%. 

 

Przyjęło się mówić, że im wyższa pozycja w Google, tym wyższy CTR. I choć w SEO powszechne jest również stwierdzenie „to zależy”, w tym przypadku można śmiało potwierdzić, że topowe miejsca w wynikach wyszukiwania wciąż niosą ze sobą największą liczbę kliknięć. 

Sprawdźmy, jak średnio rozkłada się CTR dla poszczególnych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. 

Na podstawie powyższego wykresu łatwo wywnioskować, że:

  • pierwsza pozycja w wynikach Google odnotowuje średni CTR na poziomie ok. 40% dla urządzeń desktopowych i ok. 35% dla urządzeń mobilnych;
  • druga pozycja w wynikach Google może pozyskać ok. 15% całego ruchu organicznego z wyszukiwarki;
  • rozstrzał między pozycjami w TOP 5 jest bardzo duży;
  • średni CTR spada wraz z każdą kolejną pozycją;
  • 10. miejsce na liście wyników Google odnotowuje średni współczynnik klikalności tylko na poziomie ok. 1%. 
     

Ilustracja 2 CTR wyników wyszukiwania Google

Źródło: Advance Web Ranking
 

DOBRZE WIEDZIEĆ!

Korzystaj z narzędzia Google Search Console, by śledzić CTR dla fraz kluczowych, na które widoczna jest Twoja strona internetowa. 

Wysoka pozycja w Google w znacznym stopniu przekłada się na liczbę wejść na stronę, ale warto pamiętać o tym, że same kliknięcia, niestety, nie wystarczą. Możesz mieć przecież witrynę, którą odwiedzają miliony użytkowników w skali miesiąca, ale odwiedziny te nie przynoszą wymiernych rezultatów. 

Skuteczne pozycjonowanie gwarantuje Ci ruch, ale żeby mógł on zakończyć się sprzedażą, musisz zadbać o przygotowanie atrakcyjnej oferty (czyli takiej, która zachęci klienta do zakupu) i optymalizację współczynnika konwersji (co pozwoli wygenerować możliwie najwięcej sprzedaży).

Jak pozycjonować stronę w Google i być tam, gdzie są Twoi klienci?

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych to złożony i wieloetapowy proces, który wymaga bardzo indywidualnego podejścia. Aby lepiej zrozumieć istotę tego procesu, trzeba mieć na uwadze to, że Twoją stronę internetową oceniają:

  • roboty Google, które biorą pod uwagę ponad 200 unikalnych czynników rankingowych i promują witryny maksymalnie przyjazne użytkownikom;
  • użytkownicy, którzy oczekują, że wyświetlająca się w wynikach Google witryna w pełni odpowiada ich intencjom wyszukiwania i pozwala sprawnie zrealizować cel.

Z tego względu proces pozycjonowania stron internetowych musi obejmować szereg istotnych czynników, nie tylko w zakresie SEO, a więc optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, ale i UX (user experience), czyli  wpływających na użyteczność witryny, oraz CRO (conversion rate optimization), a więc optymalizujących współczynnik konwersji. O najistotniejszych działaniach w tych obszarach piszę poniżej. 

Optymalizacja kodu strony

Prace optymalizacyjne wykonywane bezpośrednio na stronie (SEO on-site) stanowią podstawę pozycjonowania – to pierwszy krok na drodze do uzyskania topowych miejsc w wyszukiwarce Google.

Do najważniejszych działań realizowanych w obrębie kodu strony należą m.in.:

  • ujednolicenie protokołu i wersji domeny;
  • optymalizacja pliku robots.txt;
  • optymalizacja pod kątem dostępności dla robotów wyszukiwarek;
  • normalizacja i weryfikacja przyjaznych adresów URL;
  • optymalizacja title (tagów tytułowych);
  • optymalizacja meta description (krótkich opisów stron widocznych w wynikach wyszukiwania);
  • optymalizacja nagłówków;
  • wdrożenie i weryfikacja mapy Google;
  • optymalizacja grafik;
  • wdrożenie danych strukturalnych;
  • wdrożenie danych teleadresowych;
  • optymalizacja nawigacji wewnętrznej i zewnętrznej;
  • analiza prędkości strony;
  • analiza responsywności strony pod kątem mobile first;
  • weryfikacja i optymalizacja przekierowań;
  • zabezpieczenie strony przed powstawaniem duplikatów.

Optymalizacja treści strony

Treść na Twojej stronie jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na jej pozycję w rankingu Google. Dlaczego? Ponieważ Google to wyszukiwarka tekstowa – jej zadaniem jest „czytanie” treści na stronie, a dzięki zaawansowanym algorytmom i AI (artificial intelligence) jest w stanie dopasować ich kontekst do wpisywanych przez internautów słów kluczowych. 

To, co sprawia, że odwiedzający Twoją witrynę są usatysfakcjonowani, jest dokładnie tym, czego chce Google podczas nagradzania stron. I to właśnie dlatego w działaniach SEO tak ważna jest jakość contentu. Treść na Twojej stronie to jeden z najistotniejszych czynników rankingowych on-site. 

Optymalizacja treści na stronie obejmuje:

  • jej jakość, długość i unikalność; 
  • merytorykę i dostosowanie do intencji wyszukiwań internautów – tak, aby spełniać ich potrzeby, odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy; 
  • ogólną prezentację i czytelność;
  • zastosowanie struktury nagłówków;
  • nasycenie słowami kluczowymi;
  • zastosowanie CTA (call to action).

Li

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy