Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narzędzia wspierające sprzedaż

20 maja 2022

NR 39 (Maj 2022)

Patronat medialny – jak może wesprzeć Twoją sprzedaż?

0 202

Szefie sprzedaży – napisałeś książkę/e-booka lub planujesz to zrobić, organizujesz wydarzenie, które potrzebuje promocji? Szukaj patronów medialnych! To jedno z lepszych rozwiązań, które znane jest od wielu lat. Niestety, nie wszyscy o nim pamiętają lub wiedzą, jak je wykorzystać. Patronaty medialne to nic innego jak wsparcie portali internetowych, gazet, radia czy telewizji. Mitem jest, że są one zarezerwowane tylko na popularne, duże wydarzenia czy do promocji książek znanych osób. W tym artykule postaram się przedstawić Wam możliwości, jakie płyną ze współpracy medialnej.

Patronat medialny to rodzaj wsparcia (płatnego lub bezpłatnego), w którym mass media, jak np. portale internetowe czy telewizja, wspierają swoimi działaniami dany projekt. Może to być konferencja, e-book, planner czy spotkanie networkingowe. Może dotyczyć wydarzeń lub produktów online, ale nie tylko. Głównym celem jest udostępnienie w jak najbardziej korzystny sposób przestrzeni związanej z promocją dla obu stron. Wybrane media sygnują swoim logo dany produkt, wydarzenie czy inicjatywę. W zamian za to oferują przestrzeń reklamową.

POLECAMY

Jakie korzyści możemy uzyskać ze współpracy patronackiej?

Takich korzyści jest całe mnóstwo. Jeśli mamy dobrze określone cele i skonstruowaną umowę, możemy wykorzystać to maksymalnie. Tego typu aktywności mają ogromny wpływ na PR, działania reklamowe i sprzedażowe. Media, które wspierają dane wydarzenie czy produkt poprzez swoje kanały mediowe i społecznościowe, przyczyniają do wsparcia wizerunku tego, co planujemy zrobić, wyprodukować czy zorganizować. Dzięki odpowiednim działaniom, więcej osób może dowiedzieć się o tym, co planujemy. Mogą to zobaczyć, przeczytać o tym lub tego posłuchać. Głównym założeniem jest dotarcie do jak największej liczby osób, które mogą być zainteresowane usługą, produktem czy eventem.

Ramka 1
Korzyści związane z patronatem
  • Bardzo dobry PR.
  • Pozytywny wizerunek.
  • Prezentacja produktu, usługi, wydarzenia.
  • Wzrost świadomości u odbiorców/zapamiętywalność.
  • Dotarcie do nowych, potencjalnych klientów.
  • Prezentacja wydarzenia czy osoby jako eksperta.
  • Inne.


Za co odpowiadają media?

Media są odpowiedzialne za informowanie o danej akcji czy produkcie za pośrednictwem własnych kanałów. Oto kilka przykładów:
Portale internetowe – tutaj mamy szerokie możliwości. Media te, gdy obejmą patronat medialny, mogą:

  • publikować przesłane do redakcji materiały prasowe;
  • przeprowadzić wywiad z organizatorem, pomysłodawcą czy autorem;
  • opublikować baner (billboard, pop up itp.), który będzie linkował np. do sklepu ze sprzedażą e-booka;
  • przygotować recenzje czy artykuł (portal może opublikować własne zdjęcia);
  • opublikować relacje (fotorelacje) z przebiegu wydarzenia, promocji książki czy konferencji;
  • wysłać newsletter/mailing do swojej bazy;
  • pochwalić się publikacjami w kanałach mediów społecznościowych, publikując link do wywiadu czy artykułu, robiąc fotorelację czy nakręcając film czy rolkę;
  • przeprowadzić live;
  • zorganizować podcast;
  • opublikować informację zawierającą kody rabatowe dla czytelników;
  • zorganizować konkurs, w którym do wygrania będą np. bilety na wydarzenie czy e-booki.

Radio – obecnie ma więcej możliwości niż dawniej. Oprócz czasu antenowego może zaoferować wsparcie na swojej stronie www czy kanałach społecznościowych. Może nam ono zaoferować:

  • wywiad na antenie;
  • wzmiankę na antenie przez prowadzącego;
  • nagrany dżingiel reklamowy;
  • konkurs czy kody rabatowe dla słuchaczy;
  • zamieścić wywiad, materiał prasowy czy artykuł na stronie www;
  • opublikować relację czy podsumowanie;
  • zamieścić post w social mediach.

Gazety – niestety, z biegiem czasu liczba różnych magazynów maleje. Wiele znanych pozycji w ciągu ostatnich lat przeszło do świata wirtualnego i zamknęło wersje drukowane. Nie da się jednak ukryć, że gazety mają dziś ogromny prestiż i świetnie sprawdzają się w działaniach PR-u. Mogą nam zaoferować:

  • publikację artykułu czy wywiadu (także na stronie www);
  • umieszczenie baneru z informacją o wydarzeniu, książce itp. (także na stronie www);
  • publikację wzmianek w social mediach: posty, zdjęcie wywiadu w gazecie, filmiki itp.

Telewizja – medium uznane za wysoki autorytet. Wspiera wydarzenia dużej rangi, produkty najwyższej jakości. Jako patron może:

  • opublikować przez określony czas krótki spot reklamowy w wybranym czasie antenowym;
  • przedstawić relację z wydarzenia w formie programu (np. gali rozdania nagród);
  • przekazać zaproszenie do „śniadaniówki”;
  • opublikować informację w social mediach.

Ważne: W różnych publikacjach, audycjach, programach itp. media zawsze będą chciały pokazać też siebie i swoje logo.

Za co odpowiada organizator?

Jeśli planujesz wydać e-booka, zorganizować konferencję online czy wydarzenie stacjonarne, warto pomyśleć o patronatach medialnych, które wesprą Twoje działania PR-owe. Ty, jako organizator, musisz jednak odpowiednio się do tego przygotować i zaoferować realne możliwości, dzięki którym dane medium będzie chciało nawiązać współpracę i sygnować swoim logo produkt czy wydarzenie.

Promowanym wydarzeniem mogą być np. konferencje, śniadania biznesowe, premiery, rozdania nagród itp. Mogą być one zorganizowane stacjonarnie lub online.

Organizator przede wszystkim dba o odpowiednią ekspozycję logo danego medium. Publikuje, drukuje czy prezentuje je na różnych materiałach promocyjnych. Pamięta, aby logo pojawiło się na plakatach, grafikach, zaproszeniach, prasówkach (na końcu wymienia się po przecinku dane media) czy materiałach wideo.

Co może zaoferować organizator?

Wydarzenia stacjonarne: ekspozycja roll-upu, logo na telebimie, wzmianka o patronatach przez konferansjera, bezpłatne wejściówki, logo na zaproszeniu, logo na plakacie, stoisko, zaproszenie na scenę przedstawiciela danego medium, reprezentant danego medium może wręczyć nagrodę, złożyć gratulacje na scenie itp.


Wydarzenia online: tu ważna jest ekspozycja na prezentowanym plakacie. Plakat powinien pojawić się na stronie www i w social mediach z oznaczeniem patronatów medialnych. Podczas takiego wydarzenia warto na początku i na końcu podziękować sobie za wsparcie medialne.

Produkt: jeśli planujesz wydać, np. e-book, warto wcześniej zastanowić się nad wsparciem medialnym. Najczęściej, jako autor e-booka, możesz zaoferować:

  • logo na drugiej stronie e-booka;
  • logo na materiałach promocyjnych, takich jak plakaty, banery itp.;
  • logo podczas działań promocyjnych w social mediach;
  • udział w e-booku (jeśli pasuje tematycznie), np. krótki tekst, czy wywiad. Przykład: jeśli e-book dotyczy sprzedaży, może wypowiedzieć się szef działu sprzedaży z radia, który opowie o swoim doświadczeniu itp.;
  • możliwość opublikowania recenzji w e-booku lub na okładce książki z podpisem autora, stanowiska i medium;
  • przesłanie produktów do redakcji, udostępnienie bezpłatnych dostępów do e-booka itp.

Warto pamiętać, że wszystko zależy od indywidualnych ustaleń między medium a organizatorem czy autorem. Media mogą odmówić współpracy.

Jak zabrać się za patronat medialny?

  • Wybór mediów
    Wybierz media, które pasują tematycznie do Twojego eventu czy produktu. Ważne, aby nie były dla siebie zbyt konkurencyjne. Wiele mediów, jak np. telewizja, nie chce pokazywać swojego logo obok innej konkurencyjnej stacji. Mediów też nie może być za dużo. Logo na plakacie musi być czytelne, widoczne i łatwo rozpoznawalne.
  • Przygotowanie oferty
    Polecam przygotowanie konkretnej oferty w formacie pdf. A jeszcze lepiej, jeśli jest dedykowana strona www na ten temat. Taka oferta powinna zawierać wszystkie ważne informacje na temat tego, co planujesz. Skąd pomysł, kto wystąpi, jaki jest cel i misja itp. Tak, aby dane medium mogło dowiedzieć się jak najwięcej. Oferta musi zawierać wstępne propozycje współpracy, to, co oferujesz i czego oczekujesz, a także wstępny harmonogram.
  • Kontakt
    Teraz musisz skontaktować się z danym przedstawicielem portalu czy radia. Poszukaj na stronie www odpowiedniej osoby decyzyjnej, która odpowiada za wsparcie medialne. Zacznij od wysyłki e-maila z ofertą. Jeśli po kilku dniach nie będzie odpowiedzi – zadzwoń. Pamiętaj, aby e-mail był konkretny i treściwy. Nierzadko redakcje mają formularze patronackie, które trzeba wypełnić (poszukaj takich!). Plusem tego jest to, że wiesz, że Twoja wiadomość nie wpadnie do spamu.
    Pamiętaj: zawsze proś o patronat medialny przed promocją! Tak, aby móc dodać logotypy patronów i wystartować z premierą.
  • Negocjacje
    Warunki współpracy zawsze negocjowane są tak, by każda ze stron była zadowolona i wyciągnęła z tego jak największą korzyść. Negocjacje mogą dotyczyć ilości publikowanych materiałów, publikacji w social mediach czy organizacji konkursów itp.
  • Działamy!
    Jeśli mamy już zgodę patrona medialnego, omówione warunki barterowo czy jest podpisana umowa, przystępujemy do działań. Dane media muszą dostarczyć nam m.in. logo w różnych formatach. Teraz, jako organizatorzy, musicie trzymać się wszystkich ustaleń.

Jaka umowa?

Tu nie ma reguły. Z niektórymi patronami można umówić się na barter, który daje obopól...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy