Wellbeing – modne hasło czy realna potrzeba do zaopiekowania?
Wellbeing, zwany również dobrostanem lub pomyślnością, to pojęcie odnoszące się do ogólnego stanu zdrowia, zadowolenia i satysfakcji człowieka w różnych aspektach jego życia. Dobrostan nie jest ograniczony tylko do braku chorób czy problemów fizycznych – to także odczucie pełni i zadowolenia z życia. To koncepcja, która uwzględnia takie obszary, jak:
POLECAMY
- zdrowie fizyczne, w tym zdrowe odżywianie oraz zapobieganie chorobom;
- zdrowie emocjonalne i psychiczne, czyli ogólna kondycja psychiczna, inteligencja emocjonalna oraz odporność psychiczna;
- społeczne relacje oraz ich jakość;
- duchowość – zrozumienie własnych wartości oraz tożsamości;
- zadowolenie z pracy – satysfakcja z wykonywanych zadań, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu;
- równowaga między życiem zawodowym i prywatnym.
I nie jest to tylko modne hasło, o którym warto mówić, żeby być w trendach. W raporcie „Global Wellbeing 2021” firmy AON, możemy przeczytać, że najważniejszymi czynnikami ryzyka, wpływającymi na wyniki finansowe firm na świecie są:
- stres (67%);
- wypalenie zawodowe (46%);
- niepokój (37%).
Widać, że są to czynniki zawarte w koncepcji wellbeingu. I oczywiście, wyniki na pewno związane są z pandemią koronawirusa oraz wojną w Ukrainie. Jednak warto brać pod uwagę to, że żyjemy w świecie kruchym (brittle), niespokojnym (anxious), nieliniowym (non-linear) oraz niezrozumiałym (incomprehensible) – BANI, więc jeszcze nieraz będziemy jako ludzie narażeni na stresujące sytuacje. A to będzie się przekładać na naszą prac...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!