Mapa doświadczeń klienta jako narzędzie wspierające omnichannel w detalu

Temat numeru

Proces zakupowy w dobie omnichannel zmienił się nie do poznania. Dotychczas ścieżka zakupowa klienta była prosta: klient przychodził obejrzeć towar/przetestować usługę, kiedy się przekonywał, dokonywał zakupu, jeśli to było konieczne powtarzał go i wszyscy byli zadowoleni. W dzisiejszej rzeczywistości proces zakupowy można porównać do podróży, która ma swoje pozytywne i negatywne momenty, jest najeżona zwrotami akcji i momentami zwątpienia.

Co to jest mapa doświadczeń?

Jest to narzędzie służące do zidentyfikowania kroków, które przechodzi klient, korzystając z produktu/usługi. Mapa podróży klienta pomaga sprawdzić, jak sprzedawane produkty i usługi korespondują ze stylem życia, celami, emocjami i potrzebami klientów. Stanowi ona lustro, w którym marka może się przejrzeć i zyskać wiedzę, które elementy podróży są pozytywne, a które wymagają usprawnień. Patrząc na proces sprzedaży oczami klienta, dochodzi do niesamowitego poszerzenia perspektywy.
Mapy doświadczeń należy używać, bazując na stworzonym wcześniej profilu klienta (personie). Ścieżka klienta pozwoli określić, jak marka będzie budować jego doświadczenia podczas korzystania z produktu/usługi. Jednym z podstawowych błędów przy tworzeniu takich map jest przeświadczenie, że istnieje jedna uniwersalna mapa dla wszystkich klientów. Paradoksalnie, wiele firm jest bardzo dobrych w zbieraniu danych o klientach i posiada imponujące dane ilościowe i jakościowe stanowiące punkt wyjścia do tworzenia person i wyznaczania map podróży klienta. Wyzwaniem jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy