KPI jako skuteczna metoda zwiększania sprzedaży B2B – część druga

Narzędzia wspierające sprzedaż

W pierwszej części tego artykułu (Nowa Sprzedaż nr 40/lipiec 2022) omówiłem podstawowe pojęcia związane z miernikami i wskaźnikami KPI. W tej części odpowiem na jedno z najczęstszych pytań, które słyszę od przedsiębiorców, gdy rozmawiamy o moim serwisie „Szef sprzedaży na godziny”: „Co powinniśmy mierzyć w sprzedaży, który wskaźnik KPI powinniśmy śledzić, aby zwiększyć sprzedaż?”. Bardzo rozsądne pytanie, jednak nie ma na nie prostej odpowiedzi. Odpowiadając na nie, zawsze muszę użyć zwrotu – „to zależy”, choć go nie lubię. I nie jest to próba ucieczki od wyjaśnienia, tylko chęć udzielenia prawidłowego rozwiązania.

Liczba i rodzaj wybranych wskaźników KPI zależy od profilu działalności firmy, jej długofalowej strategii, przyjętego modelu biznesowego, krótkoterminowych celów biznesowych, możliwości technicznych w zakresie gromadzenia danych oraz – przede wszystkim – od przyjętej strategii i metodyki sprzedaży.

POLECAMY

Co zatem powinniśmy mierzyć?

Jak już wyjaśniłem w pierwszej części artykułu, nie da się zarządzać przychodem, jego wzrostem czy też zyskiem, ale można mieć nad nimi pewną kontrolę poprzez wyznaczanie odpowiednich celów sprzedażowych i zarządzanie właściwymi działaniami sprzedażowymi, aby te wyniki osiągnąć.

Menedżerowie sprzedaży, zamiast oczekiwać od handlowców wyników finansowych (biznesowych), powinni skoncentrować się na zarządzaniu ich działaniami sprzedażowymi, zgodnie z odwieczną zasadą – chcesz osiągnąć pożądany cel, z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy