KPI jako skuteczna metoda zwiększania sprzedaży B2B

Narzędzia wspierające sprzedaż

Jak pokazują obserwacje rynku, największe sukcesy odnoszą firmy, które mają jasno zdefiniowane, opisane i zakomunikowane cele biznesowe. Jednak prawdziwymi liderami zostają firmy, które na bieżąco kontrolują realizację poszczególnych celów, za pomocą mierników i szybko reagują na pojawiające się przeszkody oraz identyfikują obszary wymagające poprawy. Z niniejszego artykułu dowiesz się, jak i jakie mierniki należy wdrożyć w dziale sprzedaży, aby dołączyć do elity najlepszych firm.

Zacznę tu od wyjaśnienia paru pojęć, które wszyscy intuicyjnie rozumiemy, ale nie zawsze tak samo. Są to takie pojęcia, jak:

POLECAMY

  • cel sprzedażowy,
  • efektywność i skuteczność w sprzedaży,
  • mierniki a wskaźniki KPI.

W drugiej części artykułu opiszę, jak wykorzystać wskaźniki KPI do motywowania handlowców.

Czym jest cel sprzedażowy?

Mówiąc najprościej, cel sprzedażowy to konkretny stan/wynik, który handlowcy mają osiągnąć w określonym czasie, aby przyczynić się realizacji długoterminowej strategii firmy wynikającej z jej wizji. Zazwyczaj cele sprzedażowe są wyrazem aspiracji zarządu/przedsiębiorcy w zakresie wzrostu firmy oraz wynikają z danych historycznych. Celem sprzedażowym jest np. zwiększenie, zmniejszenie lub utrzymanie pewnego poziomu czy liczby. Nie jest celem wdrożenie lub opracowanie czegoś. Osiągnięcie celów sprzedażowych oznacza, że firma jest na dobrej drodze do realizacji większych celów. Powinny być one ambitne i sprawiedliwe, a nie SMART, jak głosi obiegowy pogląd, ale to temat na inny artykuł.

Efektywność a skuteczność

Pojęcia efektywność (efficiency) i skuteczność (effectiveness) często używane są zamiennie, gdy tymczasem każde z nich opisuje coś innego. Różnice między efektywnością i skutecznością sprzedaży są subtelne, ale ważne (tab. 1).
 

Tabela 1 Efektywność a skuteczność 
Efektywność (ang. efficiency) Skutecznoś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy