Klient stały, nowy, a może powracający? Definiuj, zmierz i... nie daj się zwariować

Niezbędnik handlowca

Wskaźnik sprzedaży w przypadku nowych i powracających klientów to must have dla każdego handlowca. Nie zawsze jednak to, co podstawowe i niezbędne, okazuje się proste. Co musimy wiedzieć, aby nie popełniać błędów? Jak usprawnić pracę przy mierzeniu tego wskaźnika?

Samo wykorzystywanie wskaźnika sprzedaży nie jest trudne. Problemem dla niektórych firm może być natomiast definiowanie: kim jest stały, a kim nowy klient? Tymczasem prawidłowo skonstruowana definicja jest najlepszym punktem wyjścia do efektywnego wykorzystania danych. Klient, który nie zamawia danego produktu przez rok (u nas, ale też u konkurencji), a po roku ponownie dokonuje zamówienia, nie jest klientem utraconym. Inaczej jest w przypadku klienta, który wraca do nas po roku, ale w tym czasie zamawia produkt u konkurencji. 

POLECAMY

Ważne jest to, aby nie dzielić rynku tylko na klientów stałych i nowych. Takie ograniczenie może skutkować tym, że klienta, który np. nie współpracuje z nami przez dwa lata, ale korz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy