Nowoczesne opakowania dla e-commerce: szybkie, bezpieczne i oszczędne

Niezbędnik handlowca

Na pozór może się wydawać, że pakowanie wysyłek nie stanowi istotnego elementu dla e-sklepu. Nic bardziej mylnego – dobór odpowiednich opakowań i sposobu pracy może decydować o powodzeniu wielu firm. Dlaczego się tak dzieje? Duża popularność e-commerce oraz łatwość otworzenia własnego sklepu internetowego przekłada się na dużą konkurencję w tej branży. Natomiast opakowania stanowią kluczowy element, jeśli chodzi o pozytywne doświadczenia użytkownika.

Dlaczego opakowania dla sklepów internetowych są tak istotne?

Zakupy w Internecie wykonuje się w zdecydowanej większości zdalnie. Oznacza to, że muszą być one dostarczone do klienta za pośrednictwem poczty, firm kurierskich czy popularnych w Polsce paczkomatów. W 2021 roku wolumen takich przesyłek przekroczył w Polsce po raz pierwszy miliard paczek. Każda z nich musiała zapewniać:

  • Bezpieczeństwo dla zapakowanych produktów. Dobór odpowiedniego rozmiaru ma w tym aspekcie duże znaczenie. Dlatego też wielu sprzedawców korzysta z regulowanych opakowań, dopasowujących się do rozmiaru przesyłki.
  • Szybkości. Czas między zamówieniem a odebraniem paczki jest dla wielu podstawowym wyznacznikiem jakości. Liczy się nie tylko posiadanie odpowiedniego zapasu kartonów do pakowania, ale również łatwość ich obsługi, by przesyłka była jak najszybciej gotowa do wysłania.
  • Koszt. Cena opakowań jest znaczącym kosztem dla branży e-commerce. Firmy poszukują tanich i pewnych hurtowni kartonów do pakowania, by zaoferować w swoim sklepie niższe koszty wysyłki.
  • Dobry wizerunek. Produkty przesyłane w mocnych, wytrzymałych opakowaniach odpowiadają za pozytywne doświadczenia klientów. Wiedzą oni, że ich zakupy dostarczane są w pełni bezpieczny i profesjonalny sposób.

Aby odnieść sukces w branży e-commerce, nie można zapominać o wyborze odpowiednich opakowań dla wysyłanych produktów.

Rodzaje opakowań dla e-sklepów

Duża różnorodność wysyłanych poprzez kurierów przesyłek znalazła odbicie w bogatej ofercie opakowań dla branży e-commerce. Pozwala to jeszcze lepiej zabezpieczyć przesyłkę, a jednocześnie obniżyć koszty w tym zakresie. Przykładowo niewielkie, płaskie przedmioty najłatwiej wysyła się w kopertach. Większe zakupy zmieszczą się do kartonów, a wolne miejsce wypełnić można papierem pakowym, wiórkami, folią bąbelkową czy innym wypełniaczem.

Część rodzajów opakowań posiada dodatkowe udogodnienia, przyśpieszające proces pakowania. Inne przeznaczone są do konkretnego rodzaju produktów. Poniższa lista pokazuje cztery najbardziej popularne opakowania w branży e-commerce.

Karton z automatycznym dnem

Po pobraniu z magazynu opakowanie takie wystarczy rozłożyć jednym ruchem. Specjalna konstrukcja powoduje, że dno kartonu od razu rozkłada się, a opakowanie jest gotowe do wypełnienia. Dzięki temu kartony z automatycznym dnem pozwalają zaoszczędzić sporo czasu. Ponadto opakowania takie posiadają zwykle zintegrowany pasek klejowy, dzięki któremu szybko, estetycznie i trwale można go zamknąć bez używania dyspenserów, nożyczek czy rolek taśmy pakowej. Mało tego – wiele wersji opakowań ma wbudowaną zrywkę – wystarczy, że odbiorca paczki pociągnie w oznaczonym miejscu za pasek by bezpiecznie i wygodnie otworzyć swoją upragnioną przesyłkę.

Owijki na książki

To skonstruowane specjalnie do pakowania książek pudełka i zoptymalizowane pod kątem czasu, kosztu i estetyki pakowania. Książki spakujesz dzięki nim szybko, ładnie i tanio biorąc pod uwagę oszczędność czasu. Wbrew nazwie, kartony na książki można stosować także przy wysyłce płyt, gier komputerowych czy na konsole, a także przy elektronice zapakowanej w oryginalne opakowania. Owijki charakteryzują się dobrym dopasowaniem do przesyłki, a jednocześnie doskonałą ochroną narożników. Posiadają też gotowy pasek kleju oraz zrywkę do otwierania. Kartony na książki dostępne są w kilku rozmiarach, które dopasowują się do formatu i ilości przesyłanych wolumenów.

Koperty bąbelkowe

W przypadku niewielkich przedmiotów kartony stają się niepraktyczne, ponieważ większość miejsca w środku trzeba wypełnić różnego rodzaju wypełniaczami. Zamiast tego można skorzystać z niezastąpionych kopert wysyłkowych. W przypadku branży e-commerce wykorzystuje się najczęściej takie wyściełane w środku folią bąbelkową. Dzięki temu przesyłka jest w pełni zabezpieczona przed przypadkowymi uderzeniami oraz wilgocią. W Heykapak na przykład kupić możesz koperty bąbelkowe białe oraz brązowe koperty bąbelkowe. Jedne i drugie posiadają certyfikat środowiskowy FSC. Zapewnia on nienaruszalność bogactw naturalnych w czasie pozyskiwania materiału na opakowania z lasów. Certyfikat taki posiadają tylko firmy dbające o dobro środowiska i działające z poszanowaniem natury.
 


Pudełka fasonowe

Kartony wykrojnikowe Fefco 426 zostały zoptymalizowane pod kątem szybkości pakowania produktów, a co za tym idzie, kosztów pracowniczych. Ich złożenie jest bardzo proste, a duża dostępność rozmiarów pozwala na dopasowanie odpowiedniego opakowania do ilości przesyłanych produktów. Pudełka fasonowe Fefco 426 stanowią dziś standard w branży e-commerce, wypierając inne, mniej wydajne rozwiązania.

Czy wybór kartonów decyduje o przyszłości e-sklepu?

Oprócz decyzji o stosowanych modelach opakowań do wysyłki istnieje wiele innych, ważnych czynników, wpływających na skalę odniesionego sukcesu. Jednak to właśnie pakowanie jest najczęściej pomijane przez początkujących i doświadczonych przedsiębiorców, co skutkuje szybko problemami: przygotowanie przesyłki trwa dłużej, a jej wytrzymałość i wygląd nie zawsze jest zgodny z oczekiwaniami klienta. Dlatego też warto zwrócić na ten aspekt działalności e-commerce. Zapewnienie sobie odpowiednich opakowań, kartonów oraz kopert może w znaczący sposób ułatwić rozwój e-sklepu, a także wpłynąć na lepsze relacje z klientami i otrzymywanie pozytywnych opinii.

Przypisy