Praca w sprzedaży - jakich umiejętności oczekują pracodawcy?

Niezbędnik handlowca
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jak ważna jest komunikatywność w pracy osób związanych ze sprzedażą?
  • Jakie są najbardziej poszukiwane kompetencje w branży sprzedażowej?
  • Jaką rolę odgrywa dobrze rozwinięta wiedza produktowa u sprzedawców?
  • Jakie umiejętności interpersonalne są pożądane u osób pracujących w sprzedaży?
  • Dlaczego umiejętności negocjacyjne i zarządzanie czasem są kluczowe w pracy handlowca?

Wiele osób interesują oferty pracy w sprzedaży i pomimo ogromnego wyboru nie zawsze udaje się zdobyć wymarzone zatrudnienie. Jeśli ktoś ma duże oczekiwania, to musi też coś sobą reprezentować, móc pochwalić się nieprzeciętnymi kompetencjami. Pracodawca mający przed sobą szereg CV może przebierać w kandydatach i zawsze będzie zależało mu na tym, aby jak najlepiej spełniali jego oczekiwania. Każda branża rządzi się swoimi prawami. Istotne jest to, aby mieć predyspozycje do wykonywania konkretnego zawodu. Wykształcenie i kursy to jedno, ale oprócz wiedzy znaczenie ma przede wszystkim doświadczenie. Osiągnięcia powinny być udokumentowane. Niektóre cechy i umiejętności są wręcz wymagane u sprzedawców.

Umiejętności sprzedawcy –  jakie cechy są pożądane u osób pracujących w tej branży?

Praca w handlu nie jest dla każdego, nawet pomimo szczerych chęci. Oczywiście można próbować swoich sił, aby znaleźć dla siebie najlepszy sposób na uzyskanie spełnienia zawodowego. W przypadku sprzedaży kluczową kwestią staje się komunikatywność. Nie ma znaczenia to, czym dokładnie zajmuje się osoba na stanowisku sprzedawcy, umiejętność porozumiewania się z klientem jest priorytetem. Niektóre osoby niestety nie nadają się do obsługi klienta, co można szybko i łatwo zweryfikować. Pracodawcy pożądają otwartości od pracownika, bezproblemowego wysławiania się. Trzeba całkowicie i umiejętnie wytłumaczyć wszystko klientowi, odpowiedzieć na jego pytania, rozwiać wątpliwości. Komunikatywność jest konieczna w sprzedaży.

Kolejną kwestią będzie nastawienie na cel. Pracownik musi dążyć do zrealizowania konkretnych założeń, które wpłyną na uzyskiwane wyniki. Ponosi za to odpowiedzialność. Pracodawca zatrudnia osobę, która ma dla niego zarabiać, więc efektywna praca to podstawa. Jeśli będą realizowane cele, to przełoży się to na wzrost zamówień i lepsze osiągnięcia sprzedażowe. Wystarczy spojrzeć na oferty pracy w sprzedaży, aby zobaczyć, czego wymagają pracodawcy Od potencjalnych kandydatów na stanowisku w sektorze usług, finansów. Bardzo ważna jest także cierpliwość. Niestety wiele osób nie ma takiej umiejętności, przez to trudno będzie odnaleźć się im jako sprzedawca. Duże znaczenie ma także zaangażowanie. Wielu pracodawców wręcz zaznacza w ogłoszeniu, że oczekuje chęci do pracy. Łatwo wywnioskować, że kładzie się nacisk na pracowitość.

Ambitny pracownik ma obrać sobie za cel poprawienie wyników biznesowych. Nierzadko jest tak, że wysokość wynagrodzenia w dużej mierze zależy od prowizji. Działa to bardzo motywująco na pracownika, musi się on bardziej starać, jeśli chce sporo zarobić. Brak zaangażowania z jego strony skutkuje oczywiście niższym wynagrodzeniem. Jeśli komuś zależy na satysfakcjonujących zarobkach, to musi się wykazać, zapracować na to. Dla pracodawców zaangażowanie ma kluczowe znaczenie, bo mało ambitni pracownicy nie będą generować zysków. Konieczne stanie się ponowne przeprowadzenie rekrutacji i przeszkolenie nowej osoby, a to z kolei generuje dodatkowe koszty. Każdy przedsiębiorca chce je zminimalizować, dlatego taki nacisk kładzie się na sprawdzanie umiejętności i kompetencji potencjalnych kandydatów.

Sprawdź również: Jak sprzedawać produkty z katalogu na TikToku?

Najbardziej poszukiwane umiejętności sprzedażowe

Bardzo ważną umiejętnością w przypadku pracowników na stanowiskach dotyczących sprzedaży jest cierpliwość. Jak wiadomo, są oni różni. Nie brakuje klientów roszczeniowych, którzy wszczynają kłótnie, stają się źródłem rozmaitych problemów. W firmie jest niezbędna osoba, która poradzi sobie w różnych sytuacjach, załagodzi konflikty w taki sposób, aby nie narażać dobrego wizerunku firmy. Cierpliwość i atencja idą ze sobą w parze. Trzeba się pilnować, trzymać emocje na wodzy. Nie można reagować agresją na agresję. Wysoka kultura osobista musi zostać zachowana nawet w bardzo nieprzyjemnych sytuacjach, gdy klient ewidentnie nie ma racji. Nie może być jednak aroganckim, mówić na głos swojego zdania o nim. Trzymanie nerwów na wodzy jest wymagane od sprzedawców.

Osoba chcąca pracować w sklepie musi go dobrze znać. Klienci zadają różne pytania i chcą uzyskać na nie wyczerpujące odpowiedzi. Trudno jednak coś doradzić lub pomóc, jeśli nie ma się wiedzy na ten temat. Sprzedawca powinien być zaznajomiony z aktualnym asortymentem sklepu i wiedzieć, w jakich miejscach znajdują się poszczególne produkty. Bardzo źle na wizerunek firmy wpływa osoba, która nie zna rozkładu towaru i jego dostępności. Niezadowolony klient lub wprowadzony w błąd może stać się bardzo problematyczny. Trzeba też liczyć się z negatywną oceną, która szybko się rozprzestrzeni. Oczywiście nie trzeba wszystkiego wiedzieć i znać się na w najmniejszych detalach. Istotne będzie jednak dysponowanie wiedzą, do kogo można się zgłosić, zapytać w razie potrzeby, aby móc jak najszybciej udzielić odpowiedzi klientowi.

Bardzo ważna w sprzedaży jest wiarygodność. Pracodawcy wymagają jej od swoich pracowników. Mają oni przedstawić sprzedawane produkty w taki sposób, aby wzbudzić zainteresowanie, zachęcić i wręcz przekonać do zakupu. Przeczytanie specyfikacji urządzenia lub opisu produktu jest mało przekonujące. Klient może zrobić to sam, wymaga czegoś więcej. Znaczenie ma przykładowo podzielenie się doświadczeniami związanymi z użytkowaniem danego produktu. Bardzo ważna jest także umiejętność rozpoznawania potrzeb klienta. Wymaga to aktywnego słuchania, oczywiście niezbędne jest także doświadczenie w zawodzie. Nie każdy klient wie dokładnie, czego potrzebuje, jak zwerbalizować swoje potrzeby. Sprzedawca mu w tym pomoże. Oczywiście trzeba też pamiętać o empatii.

Dobry sprzedawca to taki, który rzeczywiście chce pomóc klientowi, nie robi tego tylko z konieczności. Ponownie pojawia się kwestia autentyczności.

 

Wymagane umiejętności sprzedawcy

W sprzedaży istotna jest umiejętność łatwego przekazywania informacji. Oczywiście wymaga to wiedzy na temat produktu lub usługi, którą się sprzedaje. Nie jest ona wystarczająca, trzeba zadbać też o to, aby klient zrozumiał przekaz. Ma to kluczowe znaczenie w przypadku osób, które nie są zaznajomione z daną branżą. Trzeba im wszystko dobrze wytłumaczyć.  Skomplikowane słownictwo musi zostać uproszczone. Dobry sprzedawca świetnie sobie z tym poradzi, co klient oczywiście doceni. Bardzo ważna jest także znajomość technik sprzedaży. Osoba pracująca w handlu musi wiedzieć, w jaki sposób przekonać klienta do zakupu konkretnego produktu lub skorzystania z usługi. Niektórzy są nawet w stanie sprzedać coś osobie, która do tej pory nie była tym zainteresowana. Od mistrza sprzedaży można oczekiwać tego, że doprowadzi do sfinalizowania transakcji.

Kolejną kwestią jest uczenie się i zdolności poznawcze. Jeśli ktoś spoczywa na laurach i nie inwestuje w swój rozwój, to niestety traci w oczach pracodawcy. Istotne jest to, aby umieć się uczyć. Znaczenie ma umiejętność przyswajania i przetwarzanie nowej wiedzy. Wbrew pozorom nie każdy to potrafi lub ma z tym spore problemy. Atrakcyjny będzie pracownik chętnie biorący udział w rozmaitych szkoleniach, poszerzając swoje horyzonty, korzystający z różnych źródeł. Otwartość umysłu to bardzo pożądana cecha. Musi on także umieć wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce, w różnych kontekstach. Rozwój osobisty i samodoskonalenie są sposobem na zwiększenie kompetencji. To z kolei skutkuje lepszym wykonywaniem obowiązków zawodowych.

Dobry sprzedawca będzie miał umiejętność strategicznego myślenia. Znaczenie ma również samodzielność. Każdy pracodawca doceni pracownika, który potrafi właściwie ocenić sytuację, wyciągnąć wnioski i podjąć właściwą decyzję. Ma to szczególne znaczenie w nietypowych sytuacjach, szczególnie kryzysowych. Istotna będzie umiejętność radzenia sobie ze stresem i działania pod presją czasu. Wymaga się również umiejętności budowania relacji interpersonalnych z innymi. Sprzedawca powinien tworzyć atmosferę profesjonalizmu, przyjazny klimat. Znaczenie mają także umiejętności negocjacyjne. W przypadku handlowców brak zdolności prowadzenia efektywnych negocjacji sprawia, że niestety szybko żegnają się ze swoim stanowiskiem. Znaczenie ma również umiejętność ustalania priorytetów, dobre zarządzanie czasem w pracy.

 

Sprawdź również: Gdzie kończy się perswazja, a zaczyna manipulacja. Co można, a czego nie można obiecać klientowi w świetle przepisów prawa i etyki sprzedaży?

Przypisy