Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Niezbędnik handlowca

26 stycznia 2021

NR 31 (Styczeń 2021)

JAK ZACZĄĆ ZARABIAĆ NA PASJI, wykorzystując cechy dobrego handlowca

113

Jeśli pracujesz na etacie, ale po cichu marzysz o czymś swoim, dodatkowym, co nie tylko nie będzie przeszkadzać w wykonywaniu Twoich obowiązków, ale wręcz będzie pasowało do Twojego doświadczenia, umiejętności oraz pasji, a także stanie się ratunkiem w przypadku utraty pracy, przypadek Piotra Kruka może stać się dla Ciebie inspiracją i pomysłem na trudne czasy. Początek roku to doskonały czas na to, by jak najlepiej wykorzystać posiadane przez siebie umiejętności.

Piotr Kruk znalazł na rynku niszę dla klientów zmęczonych ciągłą i nieskuteczną nauką języków obcych. Z jego usług korzystają dziś ludzie biznesu z takich branż, jak bankowość, logistyka, produkcja, hotelarstwo czy szeroko pojęta kultura oraz usługi. Wspólnie z żoną zarządza firmą, która w dobie pandemii zaczęła generować większe zyski niż jego dyrektorska posada.

POLECAMY

– Praca dyrektora zarządzającego sprzedażą w 20 krajach wydaje się wymarzonym zajęciem dla człowieka w moim wieku. Osiągając z roku na rok rekordowe wyniki, masz pewność, że nic Ci nie grozi. To jednak złudne wrażenie – mówi Piotr Kruk.
Podobnie jak wielu mu podobnych w tamtym czasie, wraz pierwszą falą pandemii stracił stanowisko, na którym świetnie sobie radził przez ostatnich 6 lat. – Zrozumiałem, że sukcesy i wysokie stanowisko nie są mi dane na wieczność. Szok oraz poczucie odrzucenia mocno przycisnęły mnie do ziemi – wspomina.

Miał na szczęście alternatywę, która pozwoliła mu nie tylko przetrwać trudny okres, ale ostatecznie okazała się biznesem przynoszącym wyższe zyski niż dotychczasowa pensja. Wszystko zaczęło się trzy lata wcześniej od bloga pisanego wieczorami i w weekendy. A ponieważ sam mówi w siedmiu językach obcych i wie, jak nauczyć się kolejnego w 6 miesięcy – udało mu się znaleźć swoją niszę.

Krok 1. Cierpliwie twórz bezpłatne treści, budując jednocześnie zaangażowaną społeczność. Dziel się wiedzą na blogu i w mediach społecznościowych

– Założenie bloga językowego było próbą odpowiedzi na ciągle te same pytania. Postanowiłem dzielić się praktyczną wiedzą o tym, jak nauczyć się języka obcego, będąc mocno zapracowanym człowiekiem. Tym bardziej że w szkole i na studiach sam miałem problemy z opanowaniem języka angielskiego czy niemieckiego – mówi.

W międzyczasie powstały konta na Facebooku oraz Instagramie, przez które docierał do swoich odbiorców. Każdy z postów tworzony był z myślą o tym, by dać jak najwięcej wartościowej wiedzy ludziom, którzy z nauką języków są na bakier. Wszystko poparte było prawdziwymi przykładami, których było całe mnóstwo. W końcu zrealizował dla firmy, w której pracował, dziesiątki szkoleń w czterech różnych językach, wykonując w samym tylko 2019 r. aż 70 lotów głównie w Europie Środkowo-Wschodniej. Doświadczeń było sporo, a materiałów do dzielenia się z innymi aż nadto.

– Dawanie wartości to podstawa. Musi być ona prawdziwa i realnie służyć odbiorcy. Tylko w ten sposób stworzysz wizerunek eksperta, a ludzie nie tylko będą Cię cenić za wiedzę, ale również za to, że dostarczasz im rozwiązań problemów, z którymi na co dzień się mierzą. Bądź jednak cierpliwy i nie próbuj zbyt szybko tworzyć z tego biznesu. Internauci mają mocno ograniczone zaufanie i szybko wyczują, kiedy ktoś chce na nich zarobić – ostrzega Piotr Kruk.

Blog mówić.pl powstał dzięki pomocy kolegi – informatyka, który zgodził się zbudować go za darmo na bazie WordPressa. Koszty poza zakupem domeny oraz serwera były minimalne, a pierwszy artykuł ujrzał światło dzienne już w styczniu 2018 r.

Krok 2. Stwórz szkolenie, które da dowód społeczny, przyciągnie kolejnych klientów i da Ci poczucie, że zaczynasz tworzyć coś wartościowego

– Przez dwa lata napisałem kilkadziesiąt niezwykle praktycznych artykułów, budując jednocześnie zaangażowaną społeczność w social mediach. To właśnie wśród nich oraz znajomych znaleźli się potem uczestnicy pierwszego szkolenia stacjonarnego zorganizowanego wtedy w Legnicy – wspomina.

Było to dokładnie 2 lata od momentu uruchomienia bloga i napisania pierwszego artykułu. Ostatecznie w szkoleniu wzięło udział 20 osób. Choć pozwoliło to jedynie opłacić salę szkoleniową i koszty poboczne, to zwrot z samego szkolenia był znacznie bardziej wartościowy.

– Po pierwsze, mogłem realnie spotkać się z ludźmi, którzy do tej pory znali mnie głównie z mediów społecznościowych. Tygodnie przygotowań oraz nabycie nowych umiejętności sprawiły, że energia dosłownie eksplodowała, a uczestnicy poczuli, że nauka języków nie jest taka trudna, jak myśleli. Wykorzystaliśmy nasze marketingowe doświadczenie i zebraliśmy mnóstwo materiału, którym potem mogliśmy dzielić się ze światem. Był to m.in. opinie uczestników nagrane na wideo oraz wrażenia ze szkolenia spisane bezpośrednio na kartach satysfakcji. Był to dowód społeczny, który przez kolejne tygodnie przyciągnął do nas kolejnych chętnych na naukę języka obcego – podsumowuje.

Krok 3. Bierz udział w kursach i szkoleniach. Cały czas się rozwijaj i poszukuj najlepszych metod działania

Co ciekawe, 5 miesięcy wcześniej Piotr Kruk sam wziął udział w profesjonalnym szkoleniu, dzięki któremu kompletnie przebudował własny model szkoleniowy i stworzył nowy program zupełnie od podstaw. Było to potwierdzeniem tego, że rozwój osobisty to najlepsza inwestycja w siebie, ale też w ludzi, których sami potem szkolimy.

– Jakość przekazywanej wiedzy oraz doskonale dopracowany program to gwarancja, że jeden zadowolony klient przyciągnie potem 10 następnych. Mamy tylko jedną szansę, by zrobić dobre wrażenie, więc każda okazja do kontaktu z klientami powinna być wykorzystana na 100%. Możemy robić wiele szumu wokół, ale jeśli nie zachwycimy swoich klientów i nie damy im więcej niż oczekują, to nie powiedzą o nas dalej swoim znajomym czy rodzinie. Szkolenia i kursy to okazja do poznania wielu ciekawych osób, z którymi również zwiążemy się biznesowo. Z wieloma uczestnikami szkoleń stworzyłem kilka ciekawych projektów i do dziś stale się wspieramy – przekonuje nasz rozmówca.

Krok 4. Szukaj rozwiązań nawet w beznadziejnych sytuacjach. Przejdź na online i wspieraj innych najczęściej jak się da. Karma zawsze wraca

Pandemia szybko pokrzyżowała plany kolejnych szkoleń. Z trzech zaplanowanych odbyło się tylko jedno i to przy bardzo ograniczonym składzie. Na domiar złego Piotr Kruk musiał pożegnać się z dnia na dzień ze swoim stanowiskiem, które przez ostatnie lata gwarantowało całkiem spore przychody i dawało duże poczucie bezpieczeństwa. Ze względu na pandemię odwoływane były kolejne imprezy. Choć sytuacja wyglądała beznadziejnie, a pierwsza fala pandemii zataczała coraz większe koło, trzeba było znaleźć sposób na odbicie się od dna, a działalność przenieść do sieci.

– Na szczęście mogłem liczyć na najbliższych oraz oszczędności, które mieliśmy. Postanowiliśmy je mądrze zainwestować, tworząc kapitał na przyszłość – wspomina.

Wolne środki finansowe zainwestował w dalszy rozwój. Wziął udział w wielomiesięcznym szkoleniu przygotowującym do profesjonalnych wystąpień publicznych, dzięki którym wiedza, jaką posiadał, mogła być w zrozumiały i bardzo atrakcyjny sposób podana do szerszego grona słuchaczy.

– Akademia Mówców nie tylko nauczyła mnie lepiej przekazywać wiedzę, którą posiadam, ale również przygotowała mnie do live’ów, które miesiąc później znacznie powiększyły moje zasięgi – opowiada.

W połowie marca 2020 r. w ramach akcji #zostanwdomu zorganizowana została internetowa pomoc pod tytułem „14 dni językowej metamorfozy”, w trakcie której każdy mógł wziąć udział w 7 bezpłatnych live’ach i nauczyć się podstaw nowego języka obcego. Wykorzystanie odpowiedniego momentu oraz duża wartość praktyczna każdej z przeprowadzonych lekcji sprawiły, że akcja dotarła do ponad 43 000 internautów, a liczba obserwujących konto na Facebooku podwoiła się zaledwie w ciągu 2 dni.

– Zrozumieliśmy wtedy, że zaczynamy zagospodarować konkretną niszę. Coś, co od wielu lat przez polskie szkolnictwo jest całkowicie zaniedbane, a na pewno niewspółmierne z dzisiejszymi czasami – wspomina Piotr Kruk.
RTM (przyp. Real Time Marketing), czyli marketing czasu rzeczywistego, był w tym przypadku doskonały. Dzieci zostały zamknięte w domach, przechodząc na zdalne nauczanie, a rodzice na pracę online. 

„14 dni językowej metamorfozy” okazało się zatem bardzo trafną reakcją na bieżące problemy, wpisującą się w realne potrzeby społeczeństwa.

Krok 5. Zacznij tworzyć pierwszy poziom lejka sprzedażowego. Produkt lub usługę, która zacznie przynosić pierwsze pieniądze i jeszcze mocniej poszerzy Twój zasięg

Jednocześnie na bazie wiedzy zdobytej podczas pracy w środowisku międzynarodowego biznesu oraz niemal setki artykułów z bloga powstał pierwszy e-book, a zaraz potem książka Język obcy w 6 miesięcy. Choć inwestycja kilkunastu tysięcy złotych miała się zwrócić dopiero po jakimś czasie, wartość, jaką daje już samo posiadanie własnej książki, wynagradza oczekiwanie na zwrot z inwestycji oraz zaangażowanie prywatnego czasu. A tego w tamtym czasie było aż nadto.

– Okres spędzony na poszukiwaniu odpowiedniej pracy mógł trwać wiele tygodni lub nawet miesięcy. Tym bardziej w czasach pandemii i dużej niepewności na rynku pracy. Wykorzystałem go więc do zebrania wiedzy w zgrabną oraz praktyczną formę, tworząc książkę w wydaniu papierowym oraz elektronicznym, a także bardzo poręcznego e-booka – mówi Piotr Kruk.

Krok 6. Przekieruj klientów do właściwej witryny, zautomatyzuj sprzedaż i poszukaj wsparcia wokół siebie

Aby wszystko zautomatyzować, dodać produktom odpowiednią otoczkę oraz stworzyć profesjonalny brand, powstała również nowa strona marki osobistej piotrkruk.pl. Pojawił się w niej sklep, przez który klienci mogli zamawiać książkę, e-booka oraz zapoznać się z pozostałymi produktami oraz usługami. Całość miała zagwarantować większą automatyzację procesów. Blog, choć przestał już pełnić funkcję głównego medium, nadal był źródłem cennej wiedzy.

– Agnieszka, moja żona, zajęła się tym, na czym dobrze się zna i w czym czuje się doskonale – działalnością operacyjną, obsługą mediów społecznościowych, pilnowaniem zamówień oraz kontrolą finansową firmy. W ten sposób odciążyła mnie od spraw, które nie są moją domeną, a ja sam mogłem skoncentrować się na kolejnych działaniach, w których czułem się jak ryba w wodzie – zaznacza.

Krok 7. Ciężko pracuj nad następnymi projektami i bądź inspiracją dla kolejnych osób

W międzyczasie inwestycja we własny rozwój zaczęła się zwracać. Co prawda ze względu na COVID okazji do wystąpień było jak na lekarstwo, to jednak zaczęły pojawiać się inne równie ciekawe propozycje, jak zaproszenia do telewizji, propozycje napisania artykułów prasowych, występów w programach internetowych i po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy