Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż

11 lipca 2019

NR 22 (Lipiec 2019)

Jak wprowadzić na rynek pierwszy w branży produkt z linii ekologicznej?

0 103

Wprowadzając na rynek innowacyjny produkt, musisz zadbać o to, by informacja dotarła do grupy docelowej i pozostała w głowach odbiorców w sposób zgodny z celem całej kampanii. W przeciwnym razie projekt, który kosztował Cię tak wiele czasu i pracy, nie znajdzie zainteresowania i pozostanie niezauważony. Jak zdobyć rynek, kreować nowe trendy, a jednocześnie podbić serca klientów?

Przemyślany launch produktu kluczem do sukcesu

Istnieją genialni przedsiębiorcy, którzy jednak nie potrafią przebić się ze swoimi produktami do szerszego grona odbiorców. Wejście na rynek z nowym towarem wymaga przede wszystkim dobrze przemyślanej strategii, analiz popartych badaniem rynku, śledzenia aktualnych trendów, przeprowadzenia symulacji, sprawdzenia polityki cenowej, a wreszcie popytu i podaży. Czasem łatwiej jest w sytuacji, kiedy na rynku istnieje już produkt podobny do tego, który mamy zamiar wprowadzić. Zawsze można porównać się z konkurencją i zweryfikować skuteczność podjętych przez nią działań, a także uzyskanych efektów. Można też spróbować z drugiej strony – wdrożyć produkt, którego jeszcze nie było. W tym przypadku nie ma się do czego odnieść – ale może to i lepiej? Tworzymy wtedy zupełnie nowe podejście, kreujemy trendy i mamy wpływ na to, jak dane produkty będą postrzegane, bez oglądania się za siebie i na konkurencję.

Niezwykle istotna w tym momencie jest znajomość rynku oraz potrzeb obecnych i przyszłych klientów. Zdając sobie sprawę z tych kwestii oraz wartości, jakimi kierują się odbiorcy marki, można wprowadzić produkt na rynek oraz wypozycjonować go we właściwy sposób. Trzeba zrobić to tak, by działania konkurencji podjęte w przyszłości nie były w stanie zagrozić pozycji marki. Bo to, że konkurencja prędzej czy później wprowadzi podobne produkty, jest niemal pewne. Ale jeśli byliśmy pierwsi, to mamy okazję stać się wyjątkowi i zapamiętani. Tylko od nas zależy, w jaki sposób to zrobimy.

Dlaczego branży beauty tak trudno być eko?

Według danych WWF tworzywa sztuczne stanowią aż 70% światowych odpadów morskich, a rocznie w oceanach plastik zabija ponad milion zwierząt. Do tak ogromnego zanieczyszczenia środowiska w dużym stopniu przyczyniają się firmy kosmetyczne, których produkty bazują na opakowaniach plastikowych. W świecie wyrobów kosmetycznych nie zawsze wdraża się w życie założenia zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. Dlaczego? Produkty kosmetyczne mają na tyle unikalne potrzeby w zakresie pakowania, że pozyskanie materiałów przyjaznych środowisku stanowi duże wyzwanie. Niewiele tworzyw sztucznych, używanych w przemyśle beauty, nadaje się też do recyklingu. Skala generowania odpadów jest tak ogromna, że według wielu ocen produkty kosmetyczne stanowią aż jedną trzecią wszystkich odpadów składowanych na wysypiskach. Na szczęście zwiększa się jednocześnie świadomość przedsiębiorców. Marki zaczynają wprowadzać opakowania biodegradowalne i dokładają starań, aby znaleźć dla nich wtórne zastosowanie. Tym samym realizują one ideę odpowiedzialności społecznej i zwracają uwagę na ekologię.

Pierwszy krok branży sztucznych rzęs w stronę ochrony środowiska – case study

Pomysł na zredukowanie plastiku w naszej firmie wypłynął w czerwcu 2018 r. Od tego czasu zaczęliśmy planować całą akcję i przygotowywaliśmy się do zmiany.

W marcu na rynek trafiły pierwsze paletki wykonane z materiału przyjaznego dla środowiska, papieru Kraft. Papier ten jest wytrzymały, estetyczny, a przede wszystkim – w 100% biodegradowalny. Szacujemy, że dzięki zastosowaniu tego papieru będziemy w stanie zmniejszyć produkcję plastikowych paletek nawet o 200-300 tys., co daje 4-6 ton tworzywa sztucznego w ciągu pierwszego roku funkcjonowania produktów z linii ekologicznej. Chcę zaznaczyć, że nadal używamy plastiku do produkcji wielu produktów, ale ważne jest podjęcie działań i prowadzenie odpowiedzialnego biznesu na tyle, na ile da się to zrobić w danej branży.
Duże obawy budził także brak możliwości wypuszczenia partii pilotażowej. Dlaczego? Produkcja trwa 2-3 miesiące, a odmian produktu jest 60. Jeśli linia okazałaby się sukcesem, to potem nie mielibyśmy tylu produktów, aby od razu zadowolić popyt. A na taki krok nie mogliśmy sobie pozwolić.

W jaki sposób komunikowaliśmy obecność innowacyjnego produktu?

Pomimo że społeczność klientów i dystrybutorów jest ogromna, to od zawsze staramy się utrzymywać z nimi dobry kontakt, chociażby przez działania edukacyjne i utrzymywanie relacji zarówno w mediach społecznościowych, jak i na spotkaniach bezpośrednich. Chcieliśmy, żeby launch produktu ekologicznego wpisywał się w założenia marki, czyli przebiegał blisko naszej społeczno...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy