Zacznijmy od doprecyzowania pojęcia start-up, które doczekało się kilku interpretacji i wymaga wskazania, do której z nich będziemy się odnosić. Autorem jednej z najbardziej znanych jest Eric Ries twórca The Lean Startup1, książki, w której wyszczególnił cechy nowo powstałych biznesów. Jego zdaniem start-up to przedsięwzięcie, które stworzono w celu wykreowania nowego produktu bądź usługi w warunkach ryzykownych, braku pewności. Temu pomysłowi biznesowemu towarzyszy duża niepewność, gdyż w początkowej fazie działalności nie ma możliwości oszacowania prawdopodobieństwa powodzenia całego przedsięwzięcia. To oznacza, że nie każda nowa firma może być nazywana start-upem, gdyż nie każda jest zupełnie innowacyjnym, niebazującym na funkcjonujących już wzorach modelem biznesowym. Z kolei Steve Blank, współautor książki Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku2 zwraca uwagę na to, że start-up jest tymczasową organizacją stworzoną w celu poszukiwania powtarzalnego, rentownego i skalowalnego modelu biznesowego. Obie przytoczone definicje odnoszą się do firm z branży technologicznej i informatycznej, co na potrzeby niniejszego artykułu zmodyfikuję w kierunku „potocznego” rozumienia pojęcia start-up jako nowego pomysłu biznesowego, którego celem – niezależnie od bran...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!