Czy konkurencyjny rynek to szansa na stworzenie „błękitnego oceanu”?

Temat numeru

Kiedy zakładamy firmę czy przejmujemy zarządzanie sprzedażą w firmie, to większość ludzi liczy się z tym, że będzie musiała zmierzyć się z konkurencją. A co, jeśli konkurencja jest jednak silniejsza niż pierwotnie się wydawało? Jak sobie wtedy radzić i czy w ogóle powinno się podążać drogą konkurencji?

Kiedy pracujemy w biznesie, wszyscy wiedzą, że nie ma branży, która nie byłaby konkurencyjna. Wszyscy handlowcy niezależnie od tego, w jakim sektorze pracują czy z jakimi klientami się spotykają, trafiają na te same obiekcje: nie mam czasu, nie mam pieniędzy, nie jestem zainteresowany, mam już wszystko czy mam już innego dostawcę. Jednak im bardziej rynek jest konkurencyjny, tym większych umiejętności potrzebuje przedsiębiorca i sprzedawca. Nie oznacza to bynajmniej, że trzeba mieć większe umiejętności handlowe czy znać więcej technik handlowych. Na konkurencyjnym rynku (a w zasadzie to na każdym) dużo bardziej liczy się wiarygodność i zaufanie, jakie firma i handlowiec wzbudzają u potencjalnego klienta. Należy tutaj wspomnieć, że polski rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny. W 2018 r. działalność gospodarczą rozpoczęło ok. 380 tys. firm, co oznacza wzrost o ok. 5% w stosunku do roku poprzedniego1. Im więcej jest przedsiębiorców, tym trudniejszy staje się rynek i tym bardziej wszyscy muszą się starać, aby klienta nie tylko pozyskać, ale przede wszystkim utrzymać.

POLECAMY

Czy na pewno konkurować?

Wielokrotnie słyszałem od handlowców czy szefów sprzedaży, że konkurencja jest dobra i potrzebna. Czy aby na pewno? A może wiele osób tak mówi, ponieważ nie potrafi pokonać konkurencji, więc w ten sposób tłumaczy swoją pozycję na rynku albo zwyczajnie potrzebuje kogoś, kogo może naśladować? Czy z punktu widzenia firmy i jej menedżerów nie byłoby lepiej działać na ry...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy