Jak pozyskiwać leady zgodnie z RODO?

Temat numeru Nowoczesny marketing w służbie sprzedaży

25 maja 2018 r. zakończy się dwuletni okres wdrożeniowy mający na celu przygotowanie się do wprowadzenia unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Jak RODO wpłynie na możliwości pozyskiwania leadów? Czy coś zmieni się w stosunku do poprzednio obowiązujących zasad? 

Przeczytaj, na jakie szczegóły powinieneś zwrócić uwagę, by pozyskiwać leady zgodnie z nowymi wytycznymi dotyczącymi przepływu i przetwarzania danych osobowych.

POLECAMY

Webinar lub e-book w zamian za adres e-mail

Jak zgodnie z przepisami prawa pozyskiwać adresy e-mail w zamian za możliwość udziału w webinarze lub udostępnienie e-booka? W tej kwestii RODO nie wprowadza rewolucji, ale być może warto przypomnieć sobie podstawowe zasady rządzące budowaniem bazy adresów e-mail.

1. W miejscu, w którym zbierasz leady (landing page, pop-up, Twoja strona WWW), zaznacz wyraźnie, że oferujesz prezent (e-book lub webinar) w zamian za zapisanie się na newsletter.

2. Nie sugeruj, że tylko oferujesz korzyści. 

Przykład

Komunikat o treści: „Czy chcesz otrzymać poradnik «10 głównych zasad RODO»? Podaj swój adres e-mail. Kliknij w przycisk -> Pobieram” nie będzie prawidłowy, ponieważ sugeruje, że podaje się dane tylko w tym celu, by skorzystać z oferowanego przez Ciebie e-booka. 

Pisząc słowa „czy chcesz otrzymać” oraz „pobieram”, sugerujesz możliwość otrzymania czegoś za darmo. Podczas gdy tak naprawdę jest to transakcja wiązana (coś za coś). Oferujesz wszak korzyść, ale w zamian za zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych (dopisanie adresu e-mail do bazy marketingowej). Nie „wyłudzaj” danych, a postaw sprawę jasno.
RODO kładzie nacisk na przejrzystość, zrozumiałość komunikatów. Wymaga także, by zgody pobierane od użytkowników były wyraźne, konkretne i jednoznaczne. Formułując zachęty do pozostawienia adresów e-mail w powyższy niepoprawny sposób, ryzykujesz późniejsze zakwestionowanie zebranych przez Ciebie zgód.

W świetle RODO zgoda może być wyrażona poprzez samą czynność wpisania adresu e-mail w odpowiednie okienko. Musisz jedynie zadbać o tekst, który znajduje się nad nim. 

3. Dodatkowo zalecam w obu wyżej wymienionych przypadkach przesłanie tzw. e-maila potwierdzającego (system double opt-in). Prośba o kliknięcie w zawarty w takim e-mailu link potwierdzający może spełniać dwie funkcje:

  • uzyskasz 100-procentowe potwierdzenie woli subskrybenta co do dokonania zapisu na newsletter (wyeliminujesz zapisy dokonywane przez boty lub osoby podszywające się pod kogoś innego);
  • będziesz mógł spełnić obowiązek informacyjny, a więc obowiązek formalny, wynikający z RODO.

Przykład

Komunikat zgodny z RODO to: „Czy chcesz otrzymać poradnik «10 głównych zasad RODO»? Prześlemy Ci ten prezent, jeśli zapiszesz się na nasz newsletter i zgodzisz się otrzymywać od XYZ sp. z o.o. informacje o nowych produktach i specjalnych promocjach. Podaj swój adres e-mail. Kliknij w przycisk -> Zapisuję się”. Analogicznie możesz zrobić w przypadku webinaru.

Przykładowy tekst, który polecam: „Zapraszamy na webinar «10 głównych zasad RODO». Udział w tej wartościowej lekcji możliwy jest wyłącznie dla subskrybentów naszego newslettera.

Prześlemy Ci link do webinaru, jeśli zapiszesz się na nasz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy