Zamykanie sprzedaży może być empatyczne!

Skuteczna sprzedaż

Co ma wspólnego empatia z zamykaniem sprzedaży? Przecież każdy sprzedawca wie, że proces sprzedaży należy zamknąć, wówczas możemy mówić o udanej transakcji. Dlatego niezależnie od nastrojów, chęci, nastawienia, zawsze z tyłu głowy mamy „zamknij tę transakcję”. Co „empatia” ma wspólnego z twardym podejściem do zamknięcia transakcji? Wydawać by się mogło, że to czysta kalkulacja i schemat procesu sprzedaży, niemniej można to zrobić z empatią, co więcej, dzięki empatii i wysokiej inteligencji emocjonalnej można to zrobić skuteczniej.

Dlaczego zamknięcie sprzedaży jest takie trudne?

Moment, w którym zbliżasz się do zamknięcia sprzedaży, jest zawsze trudny. Zwykle towarzyszy mu chwila napięcia. To stres. Często również lęk. Boimy się odmowy, ośmieszenia, odrzucenia. Nikt z nas przecież nie lubi obiekcji klienta, odmowy. Może się wówczas pojawić demotywacja, nierzadko spada również poczucie naszej wartości. 
Czy myślałeś o tym, jak czuje się Twój klient?
Nie tylko Ty się denerwujesz. Twój klient też – od wewnątrz towarzyszy mu element zdenerwowania, niepewności, strachu.
Dlaczego? Ponieważ on również się boi porażki. 
Każdy z nas jest człowiekiem. Każdy ma te sama uczucia. A nasz klient boi się po prostu tego, że popełni błąd i kupi zły produkt, że przepłaci i inni go skrytykują. Co się wtedy dzieje? Klient się wycofuje… Często możemy usłyszeć: „Daj mi to przemyśleć, czy możesz zostawić mi ulotkę?”, „Czy możemy zdzwonić się w przyszłym tygodniu? Muszę to przedyskutować z…”, „Nie stać mnie na to na razie” itd. 
Obiekcje powstają w wyniku wielu czynników. Jeśli nie ma 
finalizacji, to oznacza, że coś poszło nie tak w poprzednich etapach procesu sprzedaży.

POLECAMY

Techniki zamykania sprzedaży

Jest kilka sprawdzonych sposobów na sfinalizowanie sprzedaży, które przestawia...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy