Wdrożenie CRM w ośmiu krokach – jak uniknąć typowych błędów?

Temat numeru

Piszę ten artykuł ze świadomością, że współcześnie sam CRM (Customer Relationship Management) to za mało. Coraz częściej mówimy o marketing automation, czyli o zespoleniu wszystkich kanałów, na których funkcjonuje firma, a przede wszystkim strony www oraz social mediów. Nie można zapominać także o kontaktach bezpośrednich w aplikacjach umożliwiających rozmowę z klientem, mailingach czy reklamach. Tymczasem wdrożenie CRM z sukcesem w firmie nadal jest rzadkością, dlatego w tym artykule będę się koncentrował właśnie na tym systemie.

Wdrożenie systemu CRM jest doniosłym wydarzeniem dla całej organizacji. Wymaga wzmożonej aktywności zarówno menedżerów, jak i samych pracowników. Do jego wprowadzenia najlepiej podejść z perspektywy zarządzania zmianą i pokazywania długofalowych korzyści dla klientów, pracowników, menedżerów i firmy jako całości. Klienci zyskują informacje o kluczowych aspektach oferty, które są dla nich ważne, sprzedawcy nie muszą o wszystkim pamiętać, ponieważ system robi wiele rzeczy za nich. Menedżerowie mogą z kolei skuteczniej zarządzać i przewidywać realizację planów sprzedażowych w firmie. Zarząd firmy i właściciele mogą natomiast lepiej planować przyszłość, opierając się na informacjach na temat klientów czy prognoz sprzedażowych. Dobry CRM umożliwia scalenie działań sprzedażowych i marketingowych w spójną strategię.

POLECAMY

Wdrożenie CRM jako zarządzanie zmianą

Zarządzanie zmianą jest efektywne wtedy, kiedy zmienia się system pracy, a nie tylko jedną wyizolowaną jego część, np. sposób pracy jednego działu, przy zachowaniu status quo w innych. Jedna, dwie osoby, które widzą problem i będą działać inaczej, wiele nie zmi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy