Twój pierwszy raz z… e-commerce, czyli co trzeba wiedzieć, rozpoczynając sprzedaż w sieci

Skuteczna sprzedaż

Sprzedaż internetowa to coraz popularniejszy sposób na biznes. Jego założenie jest proste i szybkie, ale wiąże się z wieloma wyzwaniami, które nie wszyscy biorą pod uwagę. Pandemia COVID-19 stała się katalizatorem zdecydowanie wzmacniającym rozwój tego rynku. Tylko z danych platformy Shoper.pl, na której działa ponad 13 tys. sklepów, wynika, że np. liczba transakcji w sklepach spożywczych wzrosła o 374%, a w drogeriach – o 126%!

Dane pokazują, że rynek sprzedaży internetowej jest coraz większy, a co za tym idzie – coraz bardziej konkurencyjny. Jednak w obecnej sytuacji, kiedy wiele branż boryka się z kłopotami, a handel w modelu tradycyjnym przeżywa duży kryzys, e-commerce wydaje się ciekawym pomysłem wartym rozważenia. Z jednej strony w tym modelu biznesowym są relatywnie niskie koszty wejścia (brak kosztów lokalu, a po zdecydowaniu się na model dropshippingowy można uniknąć również kosztów pracowników i magazynu), ale z drugiej są to jednak tylko pozory, bo żeby odnieść sukces, musimy pamiętać, że dojdzie nam wiele innych nakładów, np. reklama i marketing. Koleją rzeczą, którą warto rozważyć, jest to, czy działalność taka będzie naszym dodatkowym, czy głównym źródłem dochodu.

POLECAMY

Modele działalności

Przygotowując się do rozpoczęcia sprzedaży przez internet, od razu myślimy, że jedyną opcją na taką działalność jest założenie własnego sklepu internetowego lub sprzedaż za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Jest to jednak nie do końca prawda, ponieważ modeli biznesowych jest zdecydowanie więcej. Jeżeli prowadzisz już jakąś działalność, warto się im przyjrzeć, aby dokonać świadomego wyboru, a co za tym idzie – wymaga to biznesplanu, badań rynku i dobrze dobranego modelu sprzedaży e-commerce.
E-handel skupia w sobie wszystkie rynki, które łączą odbiorcę i nadawcę w całym procesie kupna – sprzedaży. Na Ilustracji 1 znajdziesz kilka przykładów.

On-line czy stacjonarnie?

Masz już sklep stacjonarny i szukasz dodatkowych kanałów pozwalających Ci rozszerzyć sprzedaż? A może zastanawiasz się, czy to sklep stacjonarny pomoże Ci zdobyć nowych klientów? Jeżeli zdecydowałeś się na ten krok, weź pod uwagę poniższe:

  • CENY. Prowadząc sklep stacjonarny, cena bardzo często dyktowana jest tym, czy w Twojej okolicy pojawia się duża konkurencja. Bardzo często wynika z tego to, że cena w sklepie stacjonarnym jest wyższa niż online. Tu warto zwrócić uwagę na model sprzedaży w galeriach handlowych, które pobierają...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy