Sześć elementów skutecznej oferty

Temat numeru

Znasz to uczucie, kiedy nie potrafisz wyrzucić z głowy piosenki? Ten kawałek chodzi za Tobą, odkąd usłyszałeś go w radiu. Skuteczna oferta działa tak samo – z tą różnicą, że klient potrafi się od niej uwolnić dopiero wtedy, kiedy z niej skorzysta. I chociaż każdy klient jest inny, to każda skuteczna oferta składa się z sześciu elementów. Zanim je poznasz, powinieneś wiedzieć, z czego bierze się przekonująca moc oferty.

Mówi się, że nim Rockefeller stał się miliarderem, jako dziecko sprzedawał jabłka. Kupował je na targu za jednego centa za sztukę. Następnie udawał się do najdroższych dzielnic Nowego Jorku i próbował sprzedawać jabłka zamożnym paniom domów tymi słowami: „Szanowna Pani, chciałbym sprzedać Pani to jabłko za jedyne dwa centy”.
Kobiety znały rynkową wartość jabłek i w większości wypadków odprawiały małego Rockefellera z kwitkiem. Ten sam scenariusz powtarzał się przez kilka dni. Pod koniec tygodnia Rockefeller zdał sobie sprawę, że musi spróbować innego podejścia. Zmienił więc strategię i tym razem, gdy gospodyni otwierała mu drzwi, Rockefeller zwracał się tymi słowami: „Chciałbym pokazać Pani to świeże i soczyste jabłko, które wybrałem specjalnie dla Pani. Nie tylko można nim poczęstować gości, ale też świetnie nadaje się na szarlotki, a z pewnością spodziewa się Pani gości w najbliższy weekend. Tylko dzisiaj sprzedaję jabłka za dwa centy”.
Tego dnia mały Rockefeller sprzedał wszystkie owoce jeszcze przed południem i zrozumiał, że w ofercie najważniejsze są słowa, a nie cena. 
Ta historia może budzić pewne wątpliwości, ale świetnie tłumaczy różnice między zwykłą ofertą a taką, która jest skuteczna i przekonująca. 
Ta pierwsza opiera się na tradycyjnym modelu ekonomicznym. Zakłada ona, że za decyzje zakupowe odpowiada zdrowy rozsądek i że dla klienta liczy się jedynie cena i funkcjonalne cechy produktu lub usługi. Ale tak nie jest. W przeciwnym razie wszyscy kupowalibyśmy takie same samochody, a młody Rockefeller nie sprzedałby jabłek dwa razy drożej. Na szczęście nie jesteśmy robotami i nasze decyzje nie są zero-jedynkowe. 

POLECAMY

Podjęcie decyzji

Proces decyzyjny jest dużo bardziej skomplikowany. Aby go zrozumieć, musimy sięgnąć do badań laureata Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii – Daniela Kahnemana. Udowodnił on, że logika odgrywa niewielką rolę podczas podejmowania decyzji. Co zatem wpływa na nasz kompas decyzyjny? Czynników jest więcej, niż chcielibyśmy przyznać. Emocje, uczucia, przekonania l...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy