Dane podsumowujące I kwartał sprzedaży online w 2022 r. po raz pierwszy od dłuższego czasu wskazują na jej 13% spadek w całej Europie[1]. W Polsce wygląda to podobnie: według danych Głównego Urzędu Statystycznego udział sprzedaży online w sprzedaży detalicznej maleje w tym roku praktycznie z miesiąca na miesiąc, osiągając w czerwcu poziom 8,6%. Warto jednak zaznaczyć, że spadki nie dotyczą wszystkich kategorii w jednakowym stopniu. Te, które najbardziej odczuwają mniejsze zainteresowanie klientów, to przede wszystkim tekstylia, odzież i obuwie, a także meble, elektronika i sprzęt AGD[2].
POLECAMY
Myślę, że jesteśmy w stanie bez większego trudu wskazać dwa główne czynniki odpowiedzialne za to zjawisko: inflację i wojnę w Ukrainie.
Kryzys goni kryzys
Słabsza koniunktura branży e-commerce wynika w dużej mierze z aktualnych uwarunkowań ekonomicznych. Wysoka inflacja, która w czerwcu i lipcu wyniosła 15,5%, ustanawiając tym samym najwyższy odczyt od marca 1997 r.[3], a także rosnące stopy procentowe zwyczajnie zmniejszyły siłę nabywczą konsumentów. Klienci wydają pieniądze ostrożniej, szukają oszczędności i chętniej rozglądają się za promocjami w sklepach stacjonarnyc...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!