Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczna sprzedaż

17 września 2019

NR 23 (Wrzesień 2019)

SPRAWDZONE TAKTYKI MARKETINGOWE, KTÓRE WARTO WYKORZYSTAĆ W HANDLU

0 53

Idziesz ulicą, Twoje myśli krążą wokół codziennych spraw. Nagle zatrzymujesz się, coś przykuło Twoją uwagę. Kolorowa grafika, zabawne, trafione hasło lub produkt, który faktycznie jest Ci potrzebny. „Reklama dźwignią handlu” – myślisz bardzo słusznie. O to właśnie chodziło. Działania marketingowe są jak śrubka, która włożona w odpowiednie miejsce i dobrze naoliwiona uruchamia całą machinę sprzedaży.  

Marketing i sprzedaż


Czasy, kiedy we frazie „Marketing i sprzedaż” wstawialiśmy „kontra”, na szczęście już minęły. Każdy, nawet największy przeciwnik marketingu, musi pogodzić się z faktem, że wyniki sprzedażowe nie zrobią się same. Powiedzenie „Dobry produkt sam się wybroni” oczywiście się sprawdza, ale tylko pod warunkiem, że ktoś się o nim dowie i będzie wiedział, gdzie go kupić! Działania marketingowe nie mają zastąpić jakości produktu, lecz jedynie pozwolić mu się rozwinąć i trafić do jak największej liczby osób. Przemyślana strategia umożliwi dotarcie do nowej grupy odbiorców, utrzymanie zadowolenia i lojalności obecnych klientów, a co najważniejsze – zwiększenie konwersji sprzedaży. To, o czym musisz na pewno pamiętać, to:

  • strategia musi celować w każdy etap lejka marketingowego – kiedy wszystkie działania będą skierowane na pozyskanie nowych klientów, możesz stracić obecnych, 
  • pomysł, analiza, wniosek – każde
  • działanie trzeba kontrolować, dzięki temu od razu będziesz mógł sprawdzić, jakie taktyki sprawdzają się w Twoim biznesie, a na które nie warto przepalać budżetu,
  • ustal konkretne cele – o wiele łatwiej stwierdzić, które działania przynoszą rezultaty, jeśli będziesz dokładnie wiedział, co chcesz nimi osiągnąć. 

Efekt ROPO


Jeśli swoją sprzedaż prowadzisz jedynie stacjonarnie, Twoja firma prawdopodobnie powinna znaleźć się w internecie. W dzisiejszych czasach, nawet jeśli zdecydujemy się kupić coś offline i tak szukamy informacji w sieci. Zachodzi tu tzw. efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline). Jest to proces, kiedy klient przed dokonaniem zakupu w sklepie stacjonarnym swoją wiedzę o produktach i firmie zdobywa w internecie. 

Jakich informacji klienci szukają w internecie?

  • Wiedzy o produkcie – kompletna i wyczerpująca informacja o oferowanym produkcie nie tylko zaspokoi ciekawość odbiorcy, ale dodatkowo przedstawi Cię jako profesjonalnego dostawcę, który dokładnie wie, co sprzedaje.
  • Opinii o produkcie – oprócz tego, że dobrze poznamy produkt, chcemy wiedzieć, jak sprawdza się on w praktyce. Nie ma lepszej rekomendacji niż zadowolony klient.
  • Informacji o sprzedającym – nie ma nic gorszego niż poczucie, że zostaliśmy oszukani lub zaniedbani. Aprobata od zadowolonych z obsługi klientów wzbudzi zaufanie i zachęci do zakupu właśnie u Ciebie. 

Dzisiejszy klient jest bardzo wymagający i nie podejmuje swoich decyzji pochopnie. Każdą transakcję chce podjąć świadomie, dlatego tak ważne jest, by wyjść mu naprzeciw i dostarczyć komplet wiedzy, której potrzebuje do dokonania zakupu. 

Sprawdzone taktyki


Kiedy nie musimy bronić roli marketingu, możemy skupić się na tym, jak go użyć do zwiększenia sprzedaży. Poniżej przedstawię kilka sposobów, które możesz wykorzystać, aby Twoje wyniki sprzedażowe nie stały w miejscu. Jednak zanim zaczniesz wprowadzać je w życie, pamiętaj, że kluczem skutecznego marketingu jest znajomość swoich klientów. Kim są? Jakie mają nawyki? Czego mogą się obawiać przed dokonaniem zakupu? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiedź musisz znać. Celując swoje zasoby w przypadkowe działania, tracisz czas i pieniądze. 

Dlaczego warto brać udział w targach branżowych?

  • Poznanie klientów i ich opinii – spotkać się z osobą, która nie jest jeszcze Twoim klientem, to prawdziwy dar od niebios. To moment, gdzie poznasz jej gust, zobaczysz, czym kieruje się przy podjęciu decyzji oraz które punkty z Twojej oferty mogą zniechęcić ją do zakupu. 
  • Nawiązywanie współpracy i zdobywanie nowych klientów – targi to nie tylko ta oficjalna część, gdzie prezentujesz swoje produkty/usługi. To również rozmowy w kuluarach, dzięki którym zrodziła się już niejedna długotrwała relacja biznesowa.
  • Rozeznanie w konkurencji – potencjalni klienci to nie jedyne osoby, na które będziesz miał oko podczas udziału w targach. To świetna okazja, żeby zobaczyć, jak robią to inni, a kto wie, może i czegoś się od nich nauczyć. 

1. SMS marketing


Wprowadzasz do oferty nowy produkt? Zbliża się Dzień Matki i przygotowujesz w sklepie specjalną promocję? Poinformuj o tym swoich klientów, najlepiej przez urządzenie, które mają w rękach sporą część dnia, czyli telefon. SMS marketing pozwoli Ci dotrzeć do nich ze swoimi produktami o każdej porze dnia. Klienci lubią promocje, pewnie nawet bardziej niż chcą się do tego przyznać. Poinformowanie ich o tym krótką, treściwą i najlepiej spersonalizowaną wiadomością nie tylko przypomni im o Twoim sklepie, ale przyczyni się do sprzedaży produktów, na których w danym okresie najbardziej Ci zależy. 

2. Reklamy


Tutaj pole manewru masz niemal nieograniczone. Sprzedaż bez reklamy jest jak pączek bez lukru – niby można, ale to nie jest to, czego oczekujemy. Bez znaczenia jest to, czy swój przekaz reklamowy kierujesz jawnie, czy podprogowo, prędzej czy później i tak trafi on do Twoich odbiorców. Reklama to nieodłączny element dzisiejszego marketingu, dlatego jeśli jej zaniechasz, pozwalasz swojemu biznesowi zostać w tyle za konkurencją. W zależności od preferencji Twojego klienta i zasobów, jakie możesz wykorzystać, do wyboru masz np.:

  • banery i billboardy,
  • gazetki ofertowe/promocyjne,
  • reklamę w Google,
  • reklamę w social mediach,
  • banery i pop-up na witrynie.
  • Przemyśl, która forma najlepiej sprawdzi się w Twojej branży, i testuj jej skuteczność.

3. Targi branżowe


Int...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy