Siła tkwi w umyśle, czyli o samorozwoju handlowca

Temat numeru

W zawód handlowca wpisana jest ciągła zmiana – klientów, regionu, cennika, produktu, usługi, sytuacji rynkowej. Jednak na przestrzeni lat zmienia się również sam handlowiec – jego nastawienie, wiedza, umiejętności, doświadczenie. Dlatego też firmy zatrudniające handlowców bardzo mocno pracują nad utrzymaniem na wysokim poziomie tych obszarów. Jednak jak mówi prawda życiowa w jednym z dowcipów szkoleniowych – „Ilu potrzeba trenerów, żeby zmienić żarówkę? Jednego – pod warunkiem, że żarówka chce się zmienić” – 
proces rozwoju musi być generowany przez samego handlowca. 

Co zatem możemy zrobić, aby nasz samorozwój był procesem ciągłym? 
 

Świadomość kluczem do rozwoju handlowca

Nasz rozwój jako handlowców w dużym stopniu zależy od tego, z jaką organizacją zwiążemy się zawodowo. O ile pierwsza praca może nie być najlepszym wyborem, ponieważ każdemu zależy na uzyskaniu tego pierwszego etatu, to kolejne organizacje powinny być wypadkową naszych świadomych decyzji. Szczególnie że coraz więcej firm myśli kategoriami świadomego rozwoju handlowca już na etapie wprowadzania go w realia organizacji. Aby pozyskać najlepszych kandydatów (szczególnie w tzw. dobie pracownika), zatrudniający pracują nad tym już od momentu ogłoszenia rekrutacyjnego, z którego możemy skorzystać. Jako poszukujący pracy nie wysyłamy już setek CV, ale reagujemy na to, co jest dla nas interesujące i daje możliwości rozwoju. Zatem to, jak wygląda ogłoszenie, jak osoba pierwszego kontaktu z firmy prowadzi z nami pierwsze rozmowy, tworzy w naszej głowie obraz organizacji i tym samym odpowiada nam na pytanie: „Czy chcę tam pracować i rozwijać się w ramach właśnie takiej organizacji?”. 

POLECAMY

Dlatego, gdy chcemy liczyć na to, że organizacja, do której aplikujemy na stanowisko handlowca, rozwinie nas, musimy jej się dokładnie przyjrzeć już na etapie rekrutacji i procesu naszego wdrożenia. Ktoś kiedyś powiedział, że profesjonalistów zatrudniają tylko profesjonaliści, a pracodawca, który chce nas rozwijać jako handlowców pod kątem edukacyjnym, powinien już na tym etapie kierować naszą uwagę na to, jak duży nacisk w organizacji kładzie się na kwestie związane z edukowaniem pracowników.  

Gdy już znajdziemy się w organizacji, istotne znaczenie dla naszego rozwoju będzie mieć proces wdrożenia firmowego, bo to wtedy następuje nasze zderzenie z wartościami firmy, o których rozmawialiśmy podczas rekrutacji.

Dla naszego rozwoju handlowego idealnym rozwiązaniem jest osoba, która została wyznaczona do przeprowadzenia procesu wdrożenia. Na tym etapie duże znaczenie w naszym rozwoju będą miały szkolenia produktowe oraz – w zależności od modelu wdrożenia – szkolenia sprzedażowe.  

Mentoring jako funkcja, która „musi być” 

Proces wdrożeniowy oraz nasz rozwój handlowy będą efektywniejsze, jeśli firma, w której pracujemy, wyzn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy