Rok 2020 – czas na produktywność

Skuteczna sprzedaż

Okrągłe daty mają to do siebie, że niektóre pytania brzmią w nich zdecydowanie mocniej. Moim zdaniem w biznesie w 2020 r. szczególnie mocno wybrzmiewać będzie pytanie: „Jak sprzedawać bardziej… efektywnie(?), wydajnie(?), a może produktywnie(?) w nowej dekadzie XXI w.?”.

Aby rozwiązać dylemat, który przymiotnik będzie właściwy w tym pytaniu, zacznę od wyjaśnienia różnic między nimi. Jest to ważne, bo są one używane w wielu kontekstach w różnych sytuacjach, a na dodatek są kategorią abstrakcyjną, trudno mierzalną i często mają charakter relatywny. Dodatkowo przymiotniki „efektywnie” i „wydajnie” często używane są zamiennie.
Z językowego punku widzenia „efektywność” (effectiveness) i „wydajność” (efficiency) to synonimy. Jednak kiedy mówimy o strategii sprzedaży, efektywność i wydajność to dwa zasadniczo różne działania.

POLECAMY

Efektywność – definicja

Według Słownika języka polskiego (SJP) „efektywność w biznesie” to „działanie wykonywane skutecznie, sprawnie oraz ekonomicznie, czyli efektywnie”. 
Przekładając tę definicję na język sprzedaży, o handlowcach, którzy sprzedali w danym okresie założoną ilość produktów czy usług, powiemy – byli „skuteczni”, jeśli jednak dodatkowo zwiększyli np. udziały w rynku i/lub przekroczyli plan finansowy, to użyjemy określenia – byli „efektywni”. Jeśli dwóch handlowców zrealizuje taki sam plan sprzedaży, to na określenie „efektywny handlowiec” zasłuży ten, który osiągnął to, generując niższe koszty. Podobnie jest, gdy oceniamy konwersję szans sprzedaży w sprzedaż. Efektywniej konwertuje ten handlowiec, który zamienia większą liczbę szans sprzedaży w płacą...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy