Pytaj tak, by klient sam zamykał sprzedaż

Temat numeru

Kiedy spotykam się z uczestnikami moich szkoleń, każdy twierdzi, że w sprzedaży ważne jest badanie potrzeb! Naturalnie, sam produkt, jeśli nie odpowie na potrzeby klienta, mało się liczy. Oczywiste jest również to, że aby zbadać potrzeby klienta, najpierw musisz zbudować z nim dobre relacje. Jeśli on Ci nie ufa, nie będziesz w stanie zbadać jego realnych problemów i prawdziwych motywów zakupowych. Podczas gdy klient mówi, a Ty słuchasz, również budujesz relacje. Dlaczego? Ponieważ klient czuje się ważny i coraz bardziej się otwiera.

Wydawać by się mogło, że formułowanie pytań jest proste. Każdy twierdzi, że zadaje pytania. Jednak 95% osób, z którymi mam przyjemność zwiększać efektywność sprzedaży w firmach, robi to – niestety – niewłaściwie. Bardzo często sprzedawcy odhaczają listę pytań, dzięki którym potencjalnie mogą dobrać produkt, ale finalnie klient czuje się w tej rozmowie fatalnie. Dlaczego? Ponieważ to nie jest badanie potrzeb, tylko przesłuchanie.
Co więcej, brak umiejętności badania potrzeb skutkuje brakiem opinii na temat potencjalnego klienta – tracisz czas dla tego, który i tak nic nie kupi. A nawet jeśli masz pewność na temat profilu klienta, to i tak go nie wykorzystujesz i w konsekwencji nie sprzedajesz.
 

POLECAMY

RAMKA 1
Najczęstsze błędy w zadawaniu pytań klientom

  • Brak umiejętności budowania właściwych pytań.
  • Zadawanie tylko pytań zamkniętych.
  • Za mało pytań – za szybko zgadujemy potrzeby – za szybko chcemy sprzedać.
  • Błędnie stosowane programatory lingwistyczne.
  • Sku...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy