Analiza potrzeb klienta – klucz do skutecznej sprzedaży

Temat numeru

Wszyscy chcemy czuć się wyjątkowi i zaopiekowani. Kupując różne produkty, z reguły kierujemy się swoimi potrzebami czy jakimś brakiem. Punktem wyjścia jest stwierdzenie, że posiadanie danego przedmiotu lub usługi, sprawi, że będzie nam lepiej. Następnie, jeśli wybór nie sprowadza się jeszcze do konkretnego modelu, rozważamy różne funkcje, parametry i analizujemy ich przydatność w naszej, a jakżeby inaczej, wyjątkowej sytuacji. Tak samo, gdy sami zawczasu zdiagnozujemy, że w jakiejś sferze naszego życia są jeszcze elementy, które moglibyśmy usprawnić, polepszyć, przyspieszyć. Inaczej to wygląda, jeśli jeszcze nie wiemy, że czegoś nam brakuje albo że coś można w ogóle usprawnić, więcej zarobić lub po prostu zaoszczędzić. W tym celu sprzedawcy, którzy już się do nas dodzwonią albo zlokalizują w swojej placówce, stosują analizę potrzeb klienta.

Analiza potrzeb klienta jest jednym z najważniejszych elementów każdej sprzedaży. Niezależnie więc od tego, czy sprzedajemy bezpośrednio czy telefonicznie, dokładna i dobrze przeprowadzona ocena, będzie kluczem do skutecznej finalizacji umowy. Jednocześnie zmarnowana analiza, może nas kosztować utratę klienta, którego pozyskanie często wiąże się z dużymi kosztami dla firmy. Dlaczego ten fragment rozmowy, mimo że jest tak ważny, często jest wykonywany w sposób naganny i niedający żadnych korzyści, a także gdzie kryją się największe niebezpieczeństwa z nim związane?
Analiza potrzeb klienta w tradycyjnym modelu sprzedaży umiejscowiona jest między otwarciem rozmowy a prezentacją produktu. Musimy wszak wiedzieć, o czym klientowi mówić i jak w najlepszym świetle pokazać mu, co nasz produkt lub usługa mogą dla niego zrobić – czyli w skrócie jak odmienią one jego życie na lepsze. Poznanie klienta jest więc jednym z celów robienia analizy. Kolejnym jest wprowadzanie go w proces, otwarcie go, zaproszenie do rozmowy, a także zebranie argumentów do zbijania jego późniejszych obiekcji. Pokazujemy nabywcy, że jest dla nas ważny, że przygotowujemy ofertę specjalnie dla niego, bo jest wyjątkowy. Nie chcemy przecież tego, co wszyscy. Chcemy czuć się inni – zaopiekowani. W ten sposób możemy bardzo spersonalizować sprzedaż, ale nie tylko. W zależności...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy