Pięć kluczowych strategii w zarządzaniu działem sprzedaży przedstawicieli handlowych

Temat numeru Otwarty dostęp

Sprzedaż jest czynnością procesową i bardzo złożoną. Ciężko wybrać pięć elementów, które wpływają na skuteczność zarządzania działem sprzedaży, ale po namyśle wcale nie było tak trudno tę listę przygotować... Czytając ten artykuł, warto pamiętać o tym, że na temat tych pięciu obszarów można by napisać osobny rozdział książki, postaram się jednak przybliżyć zagadnienie jak najbardziej konkretnie.

1. Proces sprzedaży musi być dobrze zaprojektowany

Proces sprzedaży to świadomie zaprojektowany lub uświadomiony na bazie doświadczeń etap pozyskiwania i obsługi klienta: od momentu budowania kampanii marketingowej, przez pierwsze kontakty z odbiorcą, po samą sprzedaż, onboarding klienta i jego obsługę w trakcie korzystania z usług i produktów.
Opisanie i zrozumienie procesu(ów) sprzedażowych w firmie jest kluczowe do optymalizacji działań z klientami w terenie. Proces sprzedaży, chociaż w wielu momentach podobny, inaczej będzie realizowany dla każdego rodzaju klientów: dystrybutorzy, kanał nowoczesny, rynek tradycyjny.
Warto, zarządzając tymi kanałami, uświadamiać sobie różnice i modelować dobre praktyki w każdym z tych kanałów, a następnie przenosić je do CRM, który pozwoli nimi zarządzać, na standardy obsługi klienta, cele sprzedażowe oraz doskonalić i wspierać ich realizację w praktyce w trakcie wspólnych wizyt w terenie.

POLECAMY

2. Wdrożenie CRM to podstawa

Nie wyobrażam sobie efektywnego zarządzania sprzedażą (procesem sprzedaży) w terenie bez dobrego systemu CRM, który pozwala na skuteczną pracę z klientem, bazą klientów i zarządzanie informacją o odbiorcy i historii kontaktów z nim. Charakterystyczną dla...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy