Nie bój się eksperymentować, CZYLI JAK ZMIENIĆ „NIE” KLIENTA W „TAK”

Skuteczna sprzedaż

To nie jest typowy tekst poradnikowy. Nie jest on zbiorem gotowych tricków czy wskazówek, jak skutecznie radzić sobie z obiekcjami klienta. Ten artykuł ma charakter sentymentalny. To podróż do przeszłości, która naznaczyła niejako moją przyszłość – a rada, którą otrzymałam jako początkujący sprzedawca, niech zainspiruje teraz rozpoczynających swoją przygodę ze sprzedażą – handlowców i telemarketerów. 

„Towar jest towarem i musi być sprzedany”

Wszyscy na co dzień doświadczamy sytuacji, w których jesteśmy bombardowani telefonami mającymi na celu sprzedanie nam jakiegoś wyjątkowego produktu czy usługi – a to przedłużenia umowy z operatorem komórkowym, a to oferty szkoleń czy konferencji – albo też zadanie pytania o spotkania dotyczące prezentacji „magicznych” materaców, garnków czy pościeli z egipskiej bawełny. I nie jest ważne to, czy jesteśmy tym zainteresowani, czy nie – „towar jest towarem i musi być sprzedany”, a zadaniem handlowca jest przekonanie klienta do podjęcia decyzji zakupowej. Proste jest to tylko w teorii, a w praktyce wygląda mniej więcej tak, jak w opowiadaniu Sławomira Mrożka:

POLECAMY

Jestem starym subiektem i widziałem w swoim życiu wiele towarów niechodliwych, ale żeby aż tak… Gdy otwieraliśmy paczki z ostatniego transportu – błysk metalu pozwalał przypuszczać, że są to aluminiowe garnki. Tymczasem – diabli wiedzą, co się stało w dystrybucji czy planowaniu. Nasz Dom Towarowy otrzymał czterysta nowych półpancerzy, model XVI wiek używany swego czasu przez landsknechtów. Zdaje się, że były one przeznaczone do rekwizytorni jakiegoś teatru, ale nawet gdyby tak było, to po co jednemu teatrowi tyle półpancerzy?

Nie było jednak rady. Towar jest towarem i musi być sprzedany. Kolega nasz, Eugeniusz, którego uważaliśmy za specjalistę od reklamy, umieścił kilka półpancerzy na wystawie, zaopatrując je sloganami:
„Półpancerz w każdym do
...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy