Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narzędzia wspierające sprzedaż

10 lutego 2022

NR 37 (Styczeń 2022)

Nagraj wideoofertę

0 157

Póki telefony komórkowe nie miały wyświetlaczy, nie było możliwości wysyłania krótkich wiadomości SMS, które stały się powszechnym sposobem komunikacji na całym świecie. Dziś, podobnie sprawy się mają z wideokomunikacją w biznesie, bo w końcu każdy z nas korzysta z laptopa z wbudowaną kamerą internetową i może nagrać wiadomość wideo.

Dobrze wiemy, jak spotkania handlowe z klientami bardzo pomagają w sprzedaży. Dzieje się tak, gdyż klient na spotkaniu ma szansę zobaczyć handlowca, porozmawiać z nim, zastanowić się, czy go lubi i ufa na tyle, by zawrzeć z nim kontrakt. A wszystko m.in. za sprawą emocji, mimiki twarzy, naszej postawy i profesjonalizmu.
Podobny efekt można uzyskać także w trakcie spotkań online, które bardziej sprawdzą się podczas komunikacji z klientami B2B niż konsumentami. Dlatego innym sposobem na obejście problematycznej wideokonferencji, poprzez przekazanie profesjonalnego biznesowego komunikatu, jest nagranie jednostronnej wideowiadomości, dostarczonej w postaci linku w wysyłanym e-mailu. To sposób pośredni na to, by każdy z klientów mógł zapoznać się z prezentacją handlowca i samym handlowcem w dogodnym dla siebie momencie. Taka multimedialna wiadomość wypada lepiej niż standardowa oferta przesłana e-mailem w PDF-ie, którą można omówić tylko telefonicznie.

POLECAMY

Narzędzia do nagrywania

Metoda nagrywania video sellingu, video for sales pojawiła się kilka lat temu w USA, gdzie obecnie bardzo dynamicznie się rozwija. Takie programy, jak loom.com czy vidyard.com, powstały specjalnie z myślą o tym sposobie komunikacji, w postaci rozszerzenia do popularnego Google Chrome. Sposób nagrania i wysłania wiadomości wideo jest prosty. Kliknięcie wtyczki w przeglądarce inicjuje nagrywanie, które kończy się po wciśnięciu specjalnego przycisku. Wtedy otwiera się okno edycji filmu, w którym nadawany jest tytuł wideowiadomości oraz znajduje się tam link do skopiowania.

Podział wiadomości wideo

Wideowiadomości można podzielić ze względu na typ personalizacji i format, w jakim się ją nagrywa.
 

Ramka 1
Podział wiadomości wideo ze względu na typ personalizacji oraz format

Podział wiadomości wideo ze względu na typ personalizacji:

  • Wideo 1:1.
  • Wideo 1 do wielu.

Podział wiadomości wideo ze względu na rodzaj formatu:

  • Wyłącznie ekran udostępniany.
  • Sylwetka osoby nagrywającej.
  • Opcja mieszana – udostępniony ekran oraz małe okno z sylwetką nagrywającego.


Tworząc wideo 1:1, powstaje komunikat bezpośredni, a wykorzystując typ wideo 1 do wielu nagrywamy powtarzalny komunikat do więcej niż jednej osoby. Ze względu na rodzaj formatu, oprogramowanie umożliwia trzy sposoby nagrywania: tylko ekranu udostępnianego, tylko sylwetki osoby nagrywającej lub opcję mieszaną za pomocą udostępnionego ekranu z małym oknem, w którym ukazana jest sylwetka nagrywającego. I ten właśnie ostatni sposób, znany również z webinarów, najlepiej sprawdza się przy tworzeniu spersonalizowanych wideoofert.
 


Proces nagrywania wideoofert:

  1. Zrób schemat – Filmy w ramach video sellingu nagrywane są „na jednym oddechu”, dlatego wypunktuj sobie na kartce papieru najważniejsze elementy prezentacji i szczegółowe informacje, np.: Przedstaw się – Omów potrzeby – Omów ofertę – Opowiedz o firmie. Nie twórz scenariusza „słowo w słowo”, ponieważ takie nagranie wypadnie nienaturalnie, czytane z kartki, a to odbiłoby się na jakości przekazu.
  2. Przygotuj się przed nagraniem – Upewnij się, że nic i nikt nie zakłóci Twojego czasu, możesz w tym celu wykorzystać np. wolną salkę konferencyjną. Trzeba też zadbać o to, by na pulpicie komputera znalazły się tylko te okna, które będą pokazywane klientowi. Na wypadek, gdyby zaschło Ci w gardle, nalej sobie szklankę wody. I przede wszystkim zrób próbne, kilkusekundowe nagranie, by upewnić się, że kamera i mikrofon w laptopie działają poprawnie.
  3. Włącz nagrywanie – Gdy jesteś już w odpowiednim miejscu, z przygotowaną ofertą do omówienia i schematem pod ręką, możesz zacząć nagrywanie. Dobrze jest w tym celu przygotować sobie w głowie pierwsze 2–3 zdania, od których zaczniesz. Jeśli się pomylisz na początku, to zacznij od nowa, ale jeśli mówisz już kilka minut, to zaakceptuj potknięcia, zająknięcia i kontynuuj nagrywanie. Pauzy typu „eee” to całkowicie normalne zjawisko i odbiorca takiej wiadomości widzi wtedy, że po drugiej stronie ekranu siedzi normalny człowiek. Pamiętaj też, by film nie był zbyt długi, 5–10 minut w zupełności wystarczy.

Ramka 2
Checklista przed rozpoczęciem nagrywania

  1. Ustaw laptopa w odpowiedniej pozycji, tak aby kamera znajdowała się na wysokości wzroku.
  2. Pamiętaj, żeby dobrze oświetlić twarz lampką lub usiądź naprzeciw okna.
  3. Zadbaj o tło za Tobą, wybierając ścianę lub uporządkowaną przestrzeń.
  4. Ustaw się odpowiednio przed kamerą pośrodku, zostawiając minimalną przestrzeń nad głową.
  5. Upewnij się, że dobrze Cię słychać przez mikrofon w laptopie lub w słuchawkach.
  6. Staraj się patrzeć w kamerę, tak jakbyś p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy