Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa szefa

10 lutego 2022

NR 37 (Styczeń 2022)

Lider idealny to nie oksymoron

0 237

Czy lider idealny istnieje? Jak być liderem, który porwie zespół do działania i zarazi go swoją wizją? To pytanie zadaje sobie kadra menedżerska… na całym świecie. Bez względu na wielkość organizacji, czy jest to duża korporacja, czy małe lub średnie przedsiębiorstwo, panuje przekonanie, że pracownicy odchodzą od szefów, a nie od firmy. To, z jakimi ludźmi pracujemy, niewątpliwie wpływa na efekty naszej pracy oraz naszą wydajność.

Publikacji na temat przywództwa na rynku dostępnych jest wiele. Profile idealnego lidera powstawały na przestrzeni lat i zmieniały się w zależności od zmian na rynku pracy, stylów zarządzania oraz ewaluacji kultur organizacyjnych. Przez bardzo długi czas pojęcie lidera zespołu w ogóle nie istniało. Mieliśmy wtedy raczej kierowników lub menedżerów od zarządzania zespołem, a nie od nadawania zespołowi kierunku działania. Nazwy stanowisk w wielu organizacjach w dalszym ciągu oddają przestarzałą nomenklaturę i nieaktualny już sposób pojmowania, czym jest nowoczesny leadership.
Za każdym zgranym zespołem, za każdą organizacją odnoszącą sukcesy stoi jakiś lider. Ktoś kto nadaje bieg sprawom, przewodzi nimi oraz przekazuje swoim pracownikom wizję, którą wspólnie realizują.
Analizując wypowiedzi samych menedżerów oraz pracowników w ramach cyklicznych badań na temat tego, jakie postawy cenią u swoich przełożonych i jakie wartości przełożony powinien wyznawać, można zauważyć, że znaczna ich część się powiela.

POLECAMY

Zarażaj swoją wizją

Jedną z najczęściej wymienianych przez pracowników cechą, która charakteryzuje dobrego lidera, jest umiejętność zarażenia zespołu swoją wizją. Wizjoner, który potrafi pokazać sens we wspólnym działaniu i umie porwać za sobą swój zespół, by osiągnąć ten cel, to prawdziwy lider, a nie kierownik.
Zarażanie wizją przez lidera zawsze kojarzy mi się ze zdaniem, które przeczytałam w książce o rolach lidera. „Jeśli zdecydowałeś się przewodzić innymi, to znaczy, że odważyłeś się spojrzeć na szczyt. Teraz musisz stać się liderem i na niego wejść, zapraszając do tej wędrówki innych”1.
Pracownik, aby realizować założenia strategii lub wizji swojego lidera, musi przede wszystkim wierzyć w sens swoich działań i wiedzieć, po co to robi. Czemu to służy? Co mnie to daje? Umiejętność kreowania i roztaczania wokół swoich pomysłów w taki sposób, by „porwać za sobą tłumy”, które pójdą w nieznane i widzą w tym głębszy sens, to prawdziwy liderski majstersztyk.

Działaj strategicznie

Strategia to sposób działania, który ma na celu rozwiązanie problemów, z jakimi boryka się firma, a co za tym idzie – klienci lub odwrotnie – klienci mają kłopoty i z tego powodu z trudnościami boryka się również firma. Wykorzystanie dostępnych nam zasobów, by sobie z tym poradzić, to swoista strategia.
 

Zapamiętaj

Działanie strategiczne lidera to sięganie swoją wizją daleko w przyszłość. Nie jest jednak możliwe osiągnięcie zamierzonego celu bez bieżącej weryfikacji działań swoich, zespołu i rynku. Otoczenie, które zmienia się nieustannie i w różnym tempie, wymaga nieustannego monitorowania tego, w jakim kierunku idziemy. 


Wielokrotnie może zdarzyć się, że konieczne są zmiany nie tylko sposobu działania zespołu, lecz zmianie ulegnie sam cel. Modyfikacje w jednym obszarze generują kolejne. Nie osiągniesz niczego nowego, robiąc cały czas to samo i w ten sam sposób. Lider monitoruje zmiany w ramach swojego zespołu. Pojawienie się nowych kompetencji, umiejętności i wiedzy to zawsze szansa i lider nie przechodzi obok tak cennego zasobu obojętnie.

Pytaj i słuchaj

Moim guru przywództwa od lat jest Simon Sinek. Jakiś czas temu na jednym z biznesowych portali społecznościowych zamieścił hasło motywujące, które idealnie wpasowuje się w ten obszar: „Zły lider zwraca uwagę na to, by inni słuchali jego pomysłów. Dobry lider zwraca uwagę na to, by słuchać pomysłów innych”.
Lider pomimo tego, że ma swoje pomysły, które chciałby realizować i zarażać swoją wizją to nieustannie nastawiony jest na czerpanie inspiracji z szeroko rozumianego otoczenia. Pyta, sprawdza i weryfikuje nowości i pomysły innych. Ma w sobie otwartość na koncepcje odmienne od swoich.

Dziel się wiedzą i ucz się od innych

To, że człowiek uczy się przez całe życie, nie jest stwierdzeniem, które byłoby nowością dla kogokolwiek. To, że jest się liderem, nie oznacza, że posiadło się całą wiedzę świata i nie można popełniać błędów. Można, a nawet czasami trzeba. O sile naszego charakteru świadczy to, jak sobie radzimy z tymi błędami. Lider przyznaje się do pomyłki, wyciąga wnioski i daje przykład swojemu zespołowi, jak sobie radzić w podobnych sytuacjach.
Spotkania z zespołem są zawsze okazją, by uczyć się od innych. Aktywne słuchanie, uczestnictwo w spotkaniach statusowych swoich pracowników, otwartość na dyskusje, dodatkowe szkolenia to filary uczenia się w organizacji.

Bądź mentorem i coachem

Mentoring i coaching to nurty, które coraz częściej pojawiają się w procesach wdrażania pracowników do nowej organizacji, a w niektórych na stałe goszczą już w procesach rozwoju pracowników.
Bycie mentorem wymaga zarówno dużego zaangażowania ze strony jego samego, jak i dużej otwartości ze strony pracownika, który z takiego doświadczenia korzysta.
Coaching z kolei często przeprowadza pracownika przez proces zmiany lub poszukiwania swojej drogi w danej organizacji. Umiejętność stawiania właściwych pytań w celu polepszenia tempa rozwoju lub działania, by osiągnąć określony cel to przydatna zdolność w obszarze leadershipu. Pracownicy w procesie rozwoju nie zawsze oczekują odpowiedzi na pytania, czasami szukają właściwych pytań, które skłonią ich do refleksji...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy