Komunikacja poprzez wartości

Temat numeru

Wyobraźmy sobie firmę, która rozwija się w tempie kilkudziesięciu procent rocznie. Przez pierwsze kilka lat wyniki sukcesywnie się poprawiają. Klientów przybywa, obroty i zyski rosną, a zespół się powiększa. Powstają nowe działy, a struktura organizacyjna robi się coraz bardziej rozbudowana. I wtedy zaczynają się pojawiać konflikty w firmie. Pracownicy podnoszą na siebie głos i przestają współpracować, pojawiają się spóźnienia, nagłe nieobecności i ogólne niezadowolenie. Panuje nieciekawa atmosfera. Klienci coraz częściej składają reklamacje i nagle firma zamiast zarabiać pieniądze, zaczyna je tracić, a właściciele zastanawiają się, czy jest sens dalej przychodzić do biura… Jednym ze sposobów zapobieżenia temu niekorzystnemu scenariuszowi jest odpowiednia komunikacja.

Zacznij od środka 

Przyczyn opisanego wyżej stanu rzeczy może być wiele. Począwszy od kryzysu gospodarczego, nietrafionych decyzji biznesowych, wyczerpania się formuły sprzedażowej firmy, nieuczciwych klientów, zaciekłej konkurencji bądź po prostu pecha. Z drugiej strony mogą to być objawy problemów z komunikacją wewnątrz firmy. Używając analogii sportowej: drużyna składająca się z samych gwiazd i indywidualności, które realizują swoje własne cele, może wygrać mecz, ale aby wygrać mistrzostwa, niezbędne jest, żeby cały zespół mówił jednym językiem, rozumiał, do czego dążą jako całość, i wiedział, co trzeba zrobić w trudnych sytuacjach. 
Ryba psuje się od głowy. Dla właścicieli firm, którzy przeżyli taki scenariusz i walczyli z całych sił o przetrwanie, takie stwierdzenie może być bardzo frustrujące i wydawać się niesprawiedliwe, ponieważ prowadzi do wniosku, że taki stan rzeczy jest wyłącznie winą właściciela. Jest to duże i być może kontrowersyjne uproszczenie, ale dobra wiadomość jest taka, że bez względu na to, ile czynników wpłynęło na taki stan rzeczy, to właśnie właściciel ma pełną moc do wygenerowania trwałej zmiany w sposobie działania swojej firmy. 
Zarówno w przypadku małych, jak i dużych firm brak jasnej i przejrzystej strategii komunikacji może skutkować powstawaniem wskazanych powyżej, jak i wielu innych problemów, które mogą skończyć się nawet bankructwem firmy, jeżeli w porę nie dostrzeże...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Nowa Sprzedaż"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy